Teiden kunnossapito

Tieverkon turvallisuus ja liikennöitävyys taataan huolellisella kunnossapidolla. Maanteiden kunnossapitoon kuuluu päällystettyjen teiden, sorateiden, siltojen, tieympäristön sekä maanteiden varsilla olevien laitteiden ja rakenteiden hoito ja ylläpito.

Suomessa on 52 000 kilometriä päällystettyjä maanteitä. Päällystetyillä teillä on suuri merkitys päivittäisen liikkumisen ja elinkeinoelämän kilpailukyvyn kannalta.

Tienpidon rahoista päätetään eduskunnassa. Valtion talousarvioesityksestä päätettäessä eduskunta lyö lukkoon myös perusväylänpidolle varatut määrärahat. Päällystystyöt ja tiemerkintöjen uusiminen ovat osa perusväylänpitoa.

Tiestö on jaettu yli 80 urakka-alueeseen. Alueurakoitsijat (ks kartta alueurakoista oikeassa reunassa) vastaavat maanteiden hoidosta Liikenneviraston määrittelemän palvelutason mukaan. Tiet on jaettu käytön mukaan hoitoluokkiin, joilla toimenpideajat esimerkiksi lumen auraamisen suhteen vaihtelevat.

Teitä ylläpidetään, jotta niillä voidaan liikennöidä turvallisesti. Päällysteiden korjaamisella ja paikkaamisella huolehditaan, että teiden pinnan kunto säilyy hyvänä. Pinnan kunto vaikuttaa ajamiseen ja suojaa päällysteen alla olevia rakennekerroksia.

Sorateiden kunnossapito

Soratiet kestävät päällystettyä tietä heikommin liikennekuormitusta. Lisäksi rankat sateet, kuivat kesät ja routa vaurioittavat sorateitä. Vaikka sorateitä kunnostetaan, joudutaan silti asettamaan painorajoituksia kelirikkoisille teille.

Sorateiden hoidolla vaikutetaan tiestön pinnan kuntoon ja sitä kautta tienkäyttäjien ajomukavuuteen. Hoitotoimenpiteitä ovat esimerkiksi pinnan tasaus ja paikkaaminen sekä sorastus ja pölynsidonta. Lisäksi teitä muokataan sekä hoidetaan pintakelirikkoa ja pieniä routavaurioita.

Katso ajantasainen tieto kelirikon aiheuttamista painorajoituksista

Siltojen kunnossapito

Siltojen ylläpidolla varmistetaan niiden turvallinen käyttäminen ja säilyvyys. Suuri osa silloista on tulossa peruskorjausikään.

Maanteillä on noin 14 200 siltaa, joista noin viisi prosenttia on huonokuntoisia. Painorajoitus on asetettu 180 huonokuntoiselle sillalle. Liikennevirasto arvioi, että vuoteen 2020 mennessä silloista on tulossa peruskorjausikään noin 7000 siltaa. Huonokuntoisten siltojen määrä on hitaasti kasvanut, vaikka Liikennevirasto onkin panostanut peruskorjauksiin.