Lielahti-Kokemäki

Valmistunut

Lielahti-Kokemäki -ratahankkeen rakennustyöt saatiin valmiiksi alkuvuodesta 2015. Hankkeessa uudistettiin rataa 90km matkalla, jotka pitävät radan liikennöitävässä kunnossa. Lisäksi radalle tehtiin vahvistustöitä, jotka mahdollistavat liikennöinnin 25 tonnin akselipainolla.

Lielahti-Kokemäki

Lielahti-Kokemäki -ratahankkeen rakennustyöt saatiin valmiiksi etuajassa alkuvuodesta 2015 ja se on siirtynyt takuuvaiheeseen.

Lielahti–Kokemäki-rata on osa vuonna 1895 liikenteelle avattua Tampere–Pori-rataa. Radalla kulkee noin 40 junaa vuorokaudessa, joista kolmasosa on henkilöliikennettä. Rataosalla on 11 liikennepaikkaa, joista henkilöjunien pysähdyspaikkoja on neljä: Nokia, Karkku, Vammala ja Kokemäki. Rataosan suurimmat kuljetusvirrat ovat paperikuljetukset Jämsänjokilaaksosta Rauman satamaan sekä metallien, kivennäisaineiden ja rikasteiden kuljetukset Harjavaltaan.

Hankkeessa uudistettiin rataa 90km matkalla, jotka pitävät radan liikennöitävässä kunnossa ja pienentävät sen kunnossapidon kustannuksia. Lisäksi radalle tehtiin vahvistustöitä, jotka mahdollistavat liikennöinnin 25 tonnin akselipainolla.

Ratatoimitusten loppukokoukset pidetään loppuvuodesta 2015 ja alkuvuodesta 2016, lisätietoa Maanmittauslaitoksen sivuilla http://www.maanmittauslaitos.fi/ratahanke

Allianssimallilla toteutetun hankkeen kustannusarvio oli 106,4 milj. euroa ja toteuma 104,8 milj. euroa. Lielahti–Kokemäki-hanke oli Liikenneviraston pilottikohde allianssimuotoisesta toteutuksesta. Hanke toteutettiin yhteistyössä VR Track Oy:n kanssa.

 

Tälle sivulle löydät suoraan osoitteella www.liikennevirasto.fi/lielahti-kokemaki