Vt 14 Laitaatsalmen kohta, Savonlinna

Käynnissä

Savonlinnan hankekokonaisuuden kolmannessa vaiheessa Laitaatsalmen vesiväylä muutetaan syväväyläksi ja syväväylän kohdalle rakennetaan kiinteät maantiesillat.

Vt 14 Laitaatsalmen kohta, Savonlinna

Hankkeessa Kyrönsalmen syväväylä siirretään helpommin navigoitavaan Laitaatsalmeen. Laitaatsalmen syväväylän ylittävistä silloista tehdään kiinteät, mikä sujuvoittaa alueen vilkasta tieliikennettä.

 

Hankkeen taustat

Savonlinnan kaupungin läpi kulkevat valtatie 14 ja Huutokoski–Parikkala-rautatie. Saimaan syväväylä risteää valtatietä ja rataa Kyrönsalmessa. Syväväylän ylittävät tie- ja ratasillat ovat avattavia siltoja, ja avaukset aiheuttavat vilkkaan liikenteen ruuhkautumisen.

Kyrönsalmen väylä on alusliikenteelle onnettomuusaltis ja vaikea navigoitava. Syväväylää ei voida säilyttää nykyisellä paikallaan turvallisuusvaatimusten ja salmessa sijaitsevan, historiallisesti arvokkaan Olavinlinnan takia.

Maantieliikenteen sujuvuus ja turvallisuus paranee ja vakavat kohtaamisonnettomuudet poistuvat.

Hankkeen tavoitteet

Hankkeessa syväväylä siirretään Kyrönsalmesta Laitaatsalmeen, joka on helpommin navigoitava. Väylä oikaistaan ja levennetään. Syväväyläksi rakennettavan väyläosan pituus on noin 6 km, josta Laitaatsalmen kapeikon osuus on noin 150 m. Väylän siirto pienentää onnettomuusriskiä ja lyhentää väylää noin 3 km.

Valtatielle 14 Laitaatsalmen syväväylän kohdalle rakennetaan kaksi kiinteää siltaa, jolloin liikenteen sujuvuus paranee. Siltojen pituus on 500 metriä ja alikulkukorkeus 24,5 metriä. Jyrkkien siltojen takia valtatiestä tehdään nelikaistainen 1,5 km:n matkalta. Kevyelle liikenteelle rakennetaan hissit eteläisen sillan yhteyteen. Hissin yhteyteen tulee myös portaat.

Savontien kiertoliittymästä rakennetaan osittain kaksikaistainen ja varustetaan pääsuunnassa ohituskaistalla.

Valtatieosuudelle rakennetaan kevyen liikenteen väylä ja meluesteitä reilun 1 kilometrin matkalle. Laitaatsalmen länsipuolen katuliittymiin rakennetaan liikennevalot.

Laitaatsalmen ratasilta on purettu, jolloin yhteys Rantasalmi - Savonlinna väliltä poistui syyskuussa 2015.

Hankkeen aikataulu ja kustannukset

Hankkeen rakennustyöt käynnistyivät elokuun puolessa välissä 2016. Urakan alkuvaiheessa työt keskittyvät Laitaatsalmen eteläisen sillan rakentamiseen, ja eteläisen sillan arvioitu valmistumisajankohta on syksyllä 2017. Pohjoisen sillan rakentaminen aloitetaan syksyllä 2017 ja se valmistuu syksyllä 2018. Savontien rakentaminen aloitetaan keväällä 2017, ja työt valmistuvat alkusyksystä 2017.

Hanke valmistuu pääosin vuoden 2018 lopussa ja kokonaisuudessaan vuonna 2019. Hankkeen urakoitsijana toimii Destia Oy. 

Valtion vuoden 2015 tulo- ja menoarviossa hankkeen toteuttamiseen on varattu 40 M€ ja se ei sisällä radan parantamista. Savonlinnan kaupunki osallistuu kustannuksiin 250 000 eurolla.