Pasilan läntinen lisäraide

Rakenteilla

Pasilaan rakennetaan uusi raide ja asemalaituri. Kyseessä on 1,5 kilometrin mittainen osuus, joka helpottaa pääradan liikennettä merkittävästi. Raidehanke toteutetaan osana Keski-Pasilaan nousevan Tripla-keskuksen työmaata. Rakennustyöt ovat alkaneet syksyllä 2015 Pasilan asemaan liittyvien siltojen paalutuksella. Junaliikenne alkanee 2019 ja täysi hyöty uudesta raiteesta saadaan 2020. 

Pasilan läntinen lisäraide

Hankkeen taustat

Pasila on Suomen toiseksi vilkkain rautatieasema. Sen kautta kulkee arkisin yli tuhat junaa. Ruuhkahuippuna klo 8-9 junia tulee asemalle tai lähtee sieltä yli 70. Alueen rataverkon toimivuus vaikuttaa merkittävästi siihen, miten junaliikenne sujuu koko maassa.


Raideliikenteen kehittäminen on tärkeää. Pääkaupunkiseudun asukasmäärän ennustetaan kasvavan jopa 400 000 hengellä lähivuosikymmenien aikana. Vuonna 2035 Pasilan asemalla arvioidaan olevan päivittäin noin 100 000 junamatkustajaa.


YIT:n urakoiman Triplan rakentamisen yhteydessä Pasilan asema uusiutuu täysin. Kesällä 2017 käyttöön otetaan väliaikainen asemarakennus nykyisen aseman pohjoispuolelle. Triplan ostoskeskus on valmiina arviolta 2018, ja kokonaisuudessaan hankkeen on määrä valmistua vuonna 2021.
 

Hankkeen tavoitteet

Lisäraiteen myötä kaukoliikenteeseen sekä Riihimäelle ja Lahteen suuntautuvaan lähiliikenteeseen saadaan kaksi raidetta kumpaankin kulkusuuntaan. Tämä sujuvoittaa liikennettä ja mahdollistaa junavuorojen lisäämisen. Liikennöinti Pasilassa vaikuttaa koko Suomen junaliikenteeseen. Tavaraliikenteenkin häiriöt vähenevät kun matkustajajunien täsmällisyys paranee. Lisäksi raideliikenne on ympäristöystävällinen ja tehokas joukkoliikennemuoto. Läntinen lisäraide on viimeinen Pasilaan mahtuva raide ja laituri. Sen jälkeen kaikki maanpäällinen tila on käytetty.

Hankkeen eteneminen

Rakennustyöt ovat kaksivaiheiset. Ensimmäisessä vaiheessa vuosina 2015-2017 tehdään Pasilan asemaan liittyvät siltarakenteet. Toisessa vaiheessa vuosina 2016-2020 silta- ja tukimuurirakenteet laaditaan koko rataosalle.

Varsinaiset radan rakennustyöt - kuten turvalaitteiden teko, sähköistys ja radan päällysrakenneurakka - alkavat vuonna 2017.

Jotta lisäraiteen rakentaminen olisi mahdollista ja jouhevaa, Pasilan aseman kohdalle rakennetaan jännitteenkatkaisujärjestelmä. Käytännössä tiettyjen raiteiden kohdalta tehdään ajolangat jännitteettömäksi, jotta työskentely lankojen alla olisi mahdollista. Lisäksi pääradalle tehdään vaihdejärjestelyjä, jotka mahdollistavat raiteiden sujuvamman käytön aseman alueella.

Triplan rakentamishankkeeseen kuuluu myös runsaasti katutöitä ja asuinrakentamista sekä joukkoliikenteen linjojen uudelleenjärjestelyjä. Bussit ja ratikat kohtaavat aseman eteen tulevalla terminaalialueella.

Liikennevirasto osallistuu lisäraiteen rakentamisen ohella myös mm. asema-aukion perusparannustöihin, liityntäpolkupyöräpaikkojen rakentamiseen sekä lisäraiteen joukkoliikenteeseen linkittyvien alueiden rakennuskustannuksiin.

 

Hankkeen kustannukset

Lisäraiteen rakentamisen arvioitu kustannus on noin 40 miljoonaa euroa.