Helsinki–Riihimäki, 1. vaiheen rakentaminen

Rakenteilla

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa parannetaan Suomen vilkkaimmin liikennöityä rataosuutta, päärataa. Hanke toteutetaan kahdessa vaiheessa, joista ensimmäisessä kehitetään ensisijaisesti liikennepaikkoja sekä rakennetaan lisäraide Ainolan ja Purolan välille. Hankkeen myötä rataosuuden häiriöherkkyys vähenee, minkä lisäksi se tuo joustoa liikennöintiin ja mahdollistaa junaliikenteen täsmällisyyden parantamisen.

Yhteystiedot

Liikennevirasto

Projektinjohtaja

Juha Kansonen

  • 0295 34 3633
  • etunimi.sukunimi@liikennevirasto.fi

Liikennevirasto

projektipäällikkö

Riitta Parviainen

  • 0295 34 3034
  • etunimi.sukunimi@liikennevirasto.fi

Helsinki–Riihimäki, 1. vaiheen rakentaminen

Hankkeen taustat

Helsinki–Riihimäki-rataosa on osa Suomen vanhinta, 150 vuotta sitten rakennettua päärataa. Se on junamäärältään Suomen vilkkain rataosuus, jota käyttävät Helsingistä Riihimäen ja Lahden suuntiin liikennöivä lähiliikenne, Tampereen suuntaan ja Lahden oikoradalle suuntautuva kaukoliikenne sekä Pasilan, Vuosaaren, Sköldvikin ja Hangon radalta pääradalle suuntautuva tavaraliikenne.

Rataosan välityskyky on jäänyt liikennemäärien kasvaessa liian pieneksi, mikä on huonontanut junaliikenteen täsmällisyyttä ja tuonut sen alttiiksi häiriöille.

Kaikkiaan tavoitteena on vähentää vilkkaasti liikennöidyn rataosuuden häiriöherkkyyttä sekä tuoda joustoa liikennöintiin.

Hankkeen tavoitteet

Helsinki–Riihimäki-hankkeen ensimmäisessä vaiheessa parannetaan ensisijaisesti liikennepaikkojen toimivuutta ja rakennetaan lisäraide Ainolan ja Purolan välille.

Tavoitteena on siirtää tavaraliikenne kulkemaan omille raiteilleen erillään henkilöliikenteestä sekä muuttaa tärkeimpien liikennepaikkojen yhteydet nopeammin läpiajettaviksi, mikä parantaa liikenteen hallintaa ja ohjaamista.

Kaikkiaan tavoitteena on vähentää vilkkaasti liikennöidyn rataosuuden häiriöherkkyyttä sekä tuoda joustoa liikennöintiin. Näin toimenpiteet luovat mahdollisuuden junaliikenteen täsmällisyyden parantamiseen.

Tarkempaa tietoa hankkeeseen sisältyvistä toimenpiteistä on hankkeen sisältö -sivulla. Hankkeen kartan suuremmassa koossa pääset lataamaan tästä.

Hankkeen eteneminen

Ensimmäisen vaiheen rakennusurakat käynnistyvät hankkeessa vuonna 2016. Tämänhetkisen arvion mukaan ensimmäinen vaihe valmistuu kokonaisuudessaan vuonna 2020.

Helsinki–Riihimäki-hankkeen toinen vaihe on yleissuunnitteluvaiheessa. Lisätietoa toisesta vaiheesta saa täältä.

Hankkeen kustannukset

Helsinki–Riihimäki-hankkeen ensimmäisessä vaiheessa toteutettavien töiden kustannusarvio on 150 miljoonaa euroa.