Takaisin

Lintuperspektiivi tuottaa lisätietoa työmaan tietomalliin sekä valvontaan

Lintuperspektiivi tuottaa lisätietoa työmaan tietomalliin sekä valvontaan

Julkaistu 28.3.2017

Tien ja radan rakentamisen digitaalista maastomallia on tuotettu helikopterikeilauksella jo pitkään. Pienet nelikopterit ovat laskeneet ilmakuvauskustannuksia huomattavasti ja samalla käyttökohteet ovat laajentuneet.

Tietyömaan etenemistä sekä työvaiheita dokumentoidaan valokuvin ja videoin. Teknologian halventuessa säännöllinen ilmakuvaus on tullut rinnalle täydentämään kokonaiskuvaa. Drone lentää alle 150 metrin korkeudessa ja tuottaa sekä liikkuvaa kuvaa että still-kuvia työmaan käyttöön.

”Ilmasta käsin työmaasta saa nopeasti huomattavasti laajemman ja kattavamman kuvan kuin kuvadokumentaatiota selaamalla. Vt 19 Seinäjoen itäisen ohikulkutien hankkeella lensimme 20 km tielinjan läpi dronella 40 minuutissa ja samalla näimme koko alueen reunasta reunaan”, kertoo projektipäällikkö Ari Mäkelä. Mäkelällä on työn alla useampia tiehankkeita eri puolella Suomea, joten on tärkeää, että hankkeita voi seurata myös toimistolta. ”Liikkuvasta kuvasta näen, miten liikennejärjestelyt toimivat eli kuinka autot soljuvat poikkeusjärjestelyissä, ovatko liikennemerkit paikallaan ja mikä työmaan tilanne on.”

Ilmasta käsin päästään kiinni näkymiin, jotka maan pinnalla jäävät helposti huomaamatta. ”Olemme käyttäneet ilmakuvaa myös takuuseurantaan. Esimerkiksi kuivatuksen toimivuus meluvallien takana voidaan varmistaa parhaiten ilmasta käsin. Myös hankalat paikat, kuten meluvallien yläosat voidaan tarkastaa tällä tavalla”, Mäkelä kertoo.

Valvonnan lisäksi ilmakuvasta voidaan tuottaa tietoa rakentamisen tietomalliin ns. pistepilvenä. ”Keilatusta pinnasta nähdään maastossa tapahtuneet muutokset, kun ilmakuvaa voidaan verrata suunnitelmaan tai edelliseen tilanteeseen. Säännöllisesti tuotettuna töiden etenemisestä syntyy entistä tarkempi kuva. Tietomallista voidaan laskea kaivetut massamäärät tai kalliolouhinnat”, kuvailee projekti-insinööri Akseli Nurmi.

”Lähtökohtaisesti insinöörin on helppo innostua asioista, jotka parantavat työmenetelmiä ja seurantaa. Vt 19 Seinäjoen itäisen ohikulkutien ja vt 3 Laihian kohdan parantamishankkeissa ilmakuvausta edellytettiin jo urakkasopimusta laadittaessa”, kertoo Nurmi. Pilotoinnin jälkeen uusia tekemisen muotoja vakiinnutetaan sopimuksin. Myös ohjeistusta tarvitaan jotta käytännöistä saadaan yhteismitallisia ja mahdollisimman laajasti hyödynnettäviä.

 

Ilmakuvausta Laihialla helmikuussa 2017: