Viitostien työmaa muuttaa kevyen liikenteen järjestelyjä Launialan alueelle

Vt 5 Mikkeli–Nuutilanmäki-välillä parantamistoimet jatkuvat Mikkelissä Launialan alueella, jossa kevyen liikenteen järjestelyt muuttuvat maanantaista 7. toukokuuta alkaen.

Ratinlammen ylikulkusillan (S1) ja Seuralan alikulkukäytävän (S3) kohdalla uudistetaan siltoja ja parannetaan kevyen liikenteen väyliä. Siltatöistä johtuen jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kulku siirretään kiertoreiteille kevyen liikenteen turvallisuuden varmistamiseksi.

Kevyen liikenteen reitit löytyvät oheisesta kartasta.

Kiertoreitit opastetaan selkeästi

Viitostien yli Ratinlammen ylikulkua käyttävä kevyt liikenne Huuhkajankadulle ohjataan kiertoreitille Launialankadun ja Ratinlammen kadun kautta. Uurtajankadulta Viitostien ali Poronkadulle kulkeva reitti siirtyy Launialankadulle, ja Tuppuralankadun alikulkua käyttävä kevyt liikenne siirtyy Ankkurikadulle.

Kiertotiereiteille opastavat kyltit löytyvät kevyen liikenteen väyliltä.

Työt Mikkelissä alkavat, Tuppuralan etl työt vaikuttavat kevyen liikenteen kulkuun

Tuppuralan eritasoliittymän siltatöistä johtuen kevyt liikenne tullaan siirtämään uusille reiteille Paukkulan alikulkukäytävän 18.4. tapahtuvan sulkemisen myötä. Paukkulan alikulkukäytävä puretaan uusien ramppien rakentamisen takia ja kevyelle liikenteelle rakennetaan uusi kulkureitti. Muutokset tulevat vaikuttamaan kevyen liikenteen kulkuun alueella vuoden ajan. Työskentelyajan pituus johtuu pohjamaan pehmeydestä, minkä vuoksi sillan pohjaa joudutaan esikuormittamaan painumien ehkäisemiseksi jopa vuoden ajan.
 
Viitostien alitus sujuu entiseen malliin
 
Kevyt liikenne opastetaan uusille reiteille oheisen karttakuvan mukaisesti. Uusitut, viitostien alittavat Tuppuralankadun ja Graanin alikulkukäytävät pysyvät toiminnassa. Kiertoreitti ohjataan kulkemaan Suomen Nuoriso-opiston länsipuolelta.

Vt 5 Mikkeli–Nuutilanmäki työt alkavat

Vt 5 Mikkeli–Nuutilanmäki -urakan työt alkavat Mikkelin ja Juvan rajalla Huuhanahossa pääsiäisen jälkeen tiistaina 3. huhtikuuta 2018.

Valtatue 5 uusi tielinjaus rakennetaan pääosin uuteen maastokäytävään. Risteäville teille tulee työnaikainen liikennevalo-ohjaus maanajon ja tieliikenteen sujuvoittamiseksi.

Mikkelin Huuhanahon ja Rahulan välillä aloitetaan maanrakennustyöt, johon kuuluu muun muassa pintamaan poistoa ja louhintatöitä. Myös siltatöiden valmistelut alkavat Huuhanahon ja Tervasen eritasoliittymien välisellä osuudella. Louhintatyöt alkavat parin viikon kuluessa.

Liikennevalo-ohjaus töiden ajaksi risteäville teille

Pääosin uuteen tielinjaan rakennettava väylä näkyy liikenteelle lähinnä maanajon risteyskohdissa paikallisteillä. Nyt rakennettavan tielinjan risteäville Koskentaipaleentielle, Särkimäentielle sekä Kuvaalantielle tulee urakkaan liittyvä liikennevalo-ohjaus. Työnaikaiset liikennevalot asennetaan maanajon ja maantieliikenteen sujuvoittamiseksi.

Työt Mikkelin päässä alkavat 9. huhtikuuta Tuppuralan eritasoliittymässä, mikä tulee näkymään muun muassa muuttuneina kevyen liikenteen järjestelyinä Paukkulan alikulkukäytävän työhön liittyen.

Puuston poistotyöt alkoivat Mikkelissä

Vt 5 Mikkeli–Juva -hankkeen puuston poistotyöt aloitettiin maaliskuun puolivälissä 2018. Puuston poistot aloitettiin Mikkelin päässä urakkaa Tuppuralan eritasoliittymässä 13.3. aamuvarhaisella

Vt 5 Mikkeli–Nuutilanmäki -hankkeen valmistelutyöt ovat alkaneet. Puuston poistot aloitettiin Mikkelin päässä urakkaa Tuppuralan eritasoliittymässä 13.3. aamuvarhaisella. Työt jatkuivat viikon 11 aikana edelleen Kinnarin eritasoliittymää kohti.

Nyt tehtävät hakkuut saadaan valmiiksi maaliskuun loppuun mennessä. Rakennustyöt hankkeessa päästään aloittamaan huhtikuun alussa. Loput puuston poistohakkuut tehdään kesäkuun loppuun mennessä.

 

Vt 5 Mikkeli–Nuutilanmäki ST-urakkasopimus allekirjoitettiin Destian kanssa

Vt 5 Mikkeli–Juva -hankkeen ensimmäinen urakka Mikkelin ja Nuutilanmäen välillä nytkähtää liikkeelle. Urakkasopimus tarjouskilpailun perusteella valitun Destia Oy:n kanssa allekirjoitettiin maanantaina 29.1.2018.

Työ toteutetaan ST-urakkana. Urakka-alue alkaa Mikkelin Tuppuralan eritasoliittymästä ja päättyy Tuhkalan risteyksen eteläpuolelle. Varsinaiset rakennustyöt alkavat huhtikuun alussa ja urakka valmistuu vuonna 2021.
 
Työt Mikkelin kaupunkialueella alkavat kesän 2018 aikana

Urakkaan kuuluva rakennussuunnittelu alkaa välittömästi. Varsinaiset rakennustyöt alkavat Mikkelin kaupungin ja Juvan kunnan rajalla sijaitsevasta Huuhanahosta, missä sijaitsee pääosa urakan kalliosta.

- Mikkeli–Nuutilanmäki-välistä tulee nelikaistainen, keskikaiteellinen tie, joka sijoittuu pääosin uuteen maastokäytävään. Puunpoistoa alueella on jo tehty talven mittaan ja linja on hahmottumassa maisemaan. Hankkeesta saatavat hyödyt ovat merkittäviä sekä paikallisesti että koko Itä-Suomelle. On hienoa päästä aloittamaan urakka alkuperäisessä aikataulussa, toteaa projektipäällikkö Harri Liikanen Liikennevirastosta.

- Missiomme luoda toimivampaa maailmaa käy toteen tässä urakassa; kyseessä on merkittävä parannus myös valtakunnalliseen ja alueelliseen infrastruktuuriin. Olemme innoissamme päästessämme aloittamaan työt ja hyödyntämään laaja-alaisesti Destian asiantuntijuutta sekä ammattitaitoa koko infran elinkaarelta, kommentoi Destian Itä-Suomen tulosyksikön johtaja Pasi Kailasalo.

Itä-Suomelle merkittävä hanke etenee

Vt 5 Mikkeli–Nuutilanmäki ST-urakkasopimuksen allekirjoitustilaisuudessa läsnä olivat hankkeen projektipäällikkö Harri Liikanen Liikennevirastosta, projektijohtaja Harri Korhonen ja Itä-Suomen tulosyksikön johtaja Pasi Kailasalo Destia Oy:stä, suunnittelu ja hankkeet -toimialajohtaja Mirja Noukka Liikennevirastosta sekä Destia Oy:n vt. toimitusjohtaja Arto Pohjonen.

Valtatie 5 Tuppuralan ja Nuutilanmäen välillä rakennetaan nelikaistaisena, keskikaiteellisena tienä, jonka liittymät toteutetaan eritasoliittyminä. Tie sijoittuu tällä osuudella pääosin uuteen maastokäytävään ja nykyinen valtatie jää rinnakkaistieksi. Nuutilanmäki–Juva-osuuden muutossuunnittelu aloitettiin syksyllä 2017 ja osuuden rakennustyöt alkavat vuoden 2019 aikana. Osuuden Nuutilanmäki–Vehmaa parantamisen tavoitteena on saada myös tästä tiejaksosta suurelta osalta yhtä laadukas kuin Mikkeli–Nuutilanmäki. Vt 5 Mikkeli–Juva valmistuu pääosin vuonna 2020.

Destia Oy urakoimaan Mikkeli–Nuutilanmäki -väliä, työt alulle 2018

Valtatie 5:n parantamistyöt Mikkelin ja Juvan välillä päästään aloittamaan keväällä. Urakoitsijaksi valittiin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut Destia Oy.

Mikkeli–Nuutilanmäki osuuden kustannukset ovat noin 75 miljoonaa euroa.
Urakoitsijavalinta koskee Vt 5 Mikkeli–Juva -hankkeen ensimmäistä urakkaa Mikkelin ja Nuutilanmäen välillä. Työ toteutetaan ST-urakkana. Urakka-alue alkaa Mikkelin Tuppuralan eritasoliittymästä ja päättyy Tuhkalan risteyksen eteläpuolelle. Varsinaiset rakennustyöt alkavat huhtikuun alussa ja urakka valmistuu vuonna 2021. Hankintapäätöksellä on 14 vuorokauden valitusaika.
 
Hankkeen tiesuunnitelman muutos on hyväksytty ja puustoa aletaan poistaa Mikkelin päässä jo ennen joulua
 
Liikennevirasto teki hyväksymispäätöksen Vt 5 Mikkeli-Nuutilanmäki -osuutta koskevasta tiesuunnitelmasta 8.12.2017 ja kyseistä osuutta koskeva maantietoimituksen aloituskokous pidetään tammikuussa. Tilaisuudesta toimitetaan erillinen kutsu asianosasille. Yksityisten maanomistajien puuston poistosta informoidaan maantietoimituksen aloituskokouksessa.
 
Tielinjalla Mikkelin kaupungin maalla on aloitettu raivaustyöt ja varsinainen puuston poisto Kt 72 läheisyydessä Huusharjun alueella alkaa keskiviikkona 20.12.
Sivu päivitetty 04.05.2018