matka.fi - Usein kysytyt kysymykset

Kysymys: Voinko luottaa matka.fi-palvelun tietoihin?

Vastaus: Palvelun tarkoitus on esittää matkustusvaihtoehtoja eri liikennemuotoja yhdistellen. Tiedot perustuvat joukkoliikenneviranomaisten ja liikennöitsijöiden Liikennevirastolle toimittamiin tietoihin. Valtakunnallinen aineisto on erittäin laaja eikä kaikilta osin vielä täydellinen. Myös teknisistä syistä palvelussa voi esiintyä puutteita ja virheitä. Kaupunkiseuduilla paikallisliikenteen tiedot ovat pääosin aina luotettavia. Reittiehdotukset perustuvat arvioituihin ajoaikoihin. Ehdotetun yhteyden toteutumista ei voida kuitenkaan taata. Pitkänmatkan ja maaseudun liikenteessä on syytä varmistaa aikataulut liikennöitsijältä.

Kysymys. Bussi ei tullut matka.fi.ssä ilmoitettuna aikana. Kuka korvaa matkan?

Vastaus: Liikennevirasto ei korvaa kulkuyhteyden toteutumatta jäämisestä mahdollisesti aiheutuvia vahinkoja.

Kysymys: Miksi palvelu antaa erilaisia tuloksia?

Vastaa: Kokeile säätää esim. vaihtojen lukumäärä tai kävely minimiin.

Kysymys: Löysin reitti- tai aikatauluvirheen. Minne raportoin virheestä?

Vastaus: Nopein tapa saada tieto eteenpäin on raportoida virheestä suoraan liikenteestä (tai tiedosta) vastaavalle taholle, esim. HSL:lle, VR:lle  tai Ely-keskukselle. Mainitsethan, että palaute koskee matka.fi:ssä olevia tietoja. Myös Liikennevirasto toimittaa palautteen eteenpäin oikealle taholle. Palaute liikennevirastolle.

Kysymys: Miksei kaikista liikennevälineistä löydy reaaliaikatietoa?

Vastaus: Toistaiseksi vain muutamat tahot tuottavat reaaliaikatietoa. Uusia tahoja lisätään palveluun myöhemmin.

Kysymys: Haluaisin käyttää palvelussa olevia tietoa omiin tarkoituksiin, mistä löytyy?

Vastaus: Tutki tätä!

Sivu päivitetty 10.02.2017