Helsinki–Turku nopea junayhteys

Suunnitteilla

Helsinki–Turku-yhteysvälillä on strateginen merkitys Suomen liikennejärjestelmässä. Suunnitteilla oleva Helsinki–Turku nopea junayhteys lyhentää kaupunkien välistä matka-aikaa sekä laajentaa työssäkäynti- ja työmarkkina-aluetta. Liikennevirasto tekee hankkeen suunnittelussa tiivistä yhteistyötä radanvarren kuntien sekä maakuntaliittojen kanssa.

Yhteystiedot

Hankesuunnittelu-osaston johtaja

Päivi Nuutinen

  • 029 534 3575
  • etunimi.sukunimi@liikennevirasto.fi

Projektipäällikkö

Heidi Mäenpää

  • 029 534 3819
  • etunimi.sukunimi@liikennevirasto.fi

Helsinki–Turku nopea junayhteys

Helsinki, Turku ja Tampere muodostavat merkittävän ja laajentuvan kasvukolmion. Liikennevirasto on tehnyt selvityksiä Helsinki–Turku-radan henkilöliikenteen kehitysnäkymistä, taloudellisista vaikutuksista ja laajan metropolialueen kehittämisestä. Helsinki–Turku-yhteysvälillä on strateginen merkitys Suomen liikennejärjestelmässä, ja nopea junayhteys kaupunkien välillä tulee palvelemaan laajaa joukkoa ihmisiä.

Matka-aikaan ja sujuvampiin kulkuyhteyksiin liittyvät edut

Hankkeen myötä Helsinki–Turku-välin matka-aika lyhentyy, mikä parantaa alueiden välisiä kulkuyhteyksiä sekä laajentaa näin työssäkäynti- ja työmarkkina-aluetta. Lisäksi hankkeella pyritään laajentamaan yritysten liiketoiminta-alueita, tukemaan matkailua sekä kasvattamaan alueiden vetovoimaa ja kilpailukykyä.
Parhaillaan käynnissä olevan suunnittelun arvioidaan kestävän vuoden 2020 loppuun.

Jatkosuunnittelu on käynnissä

Valtion budjetista on vuosille 2017–2020 myönnetty määrärahoja Helsinki–Turku-välin nopean ratayhteyden jatkosuunnitteluun 40 miljoonaa euroa.

Hanke jakautuu neljään kokonaisuuteen:

  • Espoon rata
  • Espoo–Salo-oikorata
  • Salo–Turku-rataväli
  • Turun ratapihat

Espoon radasta on jo laadittu ratasuunnitelma, ja se odottaa eduskunnan investointipäätöstä. Espoo–Salo-oikoradasta laaditaan ratalain mukainen yleissuunnitelma. Salo–Turku-ratavälin kaksoisraiteesta sekä Turun ratapihoista laaditaan ratalain mukaiset ratasuunnitelmat.

Rakentaminen toteutetaan vaiheistettuna neljän eri kokonaisuuden aikataulujen mukaan. Näistä ensimmäinen on Espoon rata.

Tiivistä yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa

Suunnittelun aikana tehdään tiivistä yhteistyötä radan varrella sijaitsevien kuntien, maakuntaliittojen ja muiden sidosryhmien kanssa. Suuri osa maankäyttöön liittyvistä tiedoista tulee kunnilta ja maakuntaliitoilta, jotka osallistuvat aktiivisesti suunnitteluun ja hanketyöhön.

Suunnittelukokonaisuudet ovat ratalain mukaista suunnittelua. Maanomistajilla ja hankkeen vaikutuspiirissä asuvilla ihmisillä sekä eri sidosryhmillä on oikeus ja mahdollisuus ottaa kantaa suunnitelmiin suunnittelun eri vaiheissa. Suunnitteluvaiheen aikana pidetään yleisötilaisuuksia, joissa tarjoutuu mahdollisuus antaa palautetta suunnitelmista. Suunnitelmien hyväksyntävaiheessa on vielä mahdollisuus antaa muistutus nähtävillä olevasta aineistosta.

 

Sivu päivitetty 05.04.2018