Työt Järvenpään alueella
Työt Ainolassa
Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa rakennetaan Järvenpään Ainolaan uusi, käyttäjiään nykyistä paremmin palveleva juna-asema.
Ainolan molemmat laiturit uusitaan ja uudelle asemalle rakennetaan kokonaan uusi siltapaikka, Ainolan aseman alikulkukäytävä. Laitureille rakennetaan katokset, joiden on tarkoitus tarjota sääsuoja aseman käyttäjille ja rakenteille. Uudesta alikulkukäytävästä rakennetaan porras- ja hissiyhteydet laitureille. Asema-alueen rakentamisessa huomioidaan esteettömyysvaatimukset. Matkustajien käyttöön rakennetaan sekä pyöräpysäköintiä että pysäköintipaikkoja autoille, joista osa tulee sijoittumaan uuden aluekeskuksen alueelle rakentuvaan pysäköintilaitokseen.
Katso animaatio Ainolan asemasta.
Toteutetut työt Järvenpäässä
Helsinki–Riihimäki-hankkeen työt olivat tiiviisti käynnissä Järvenpään alueella vuosien 2017–2020 aikana. Mittavin urakka sisälsi 5,5 kilometriä pitkän lisäraiteen rakentamisen Ainolan ja Purolan välille. Läntinen lisäraide otettiin junaliikenteen käyttöön 1.10.2018, ja sen myötä junat Helsingin suuntaan lähtevät nykyisin Järvenpään ja Saunakallion asemilla raiteelta 1. Entinen raide 1 jäi puolestaan Järvenpään ohittavan junaliikenteen käyttöön.
Lisäraiteen valmistuttua Järvenpään alueella tehtiin maisemointi- ja viimeistelytöitä radan varrella sekä rakennustöitä Järvenpään asemalla. Aseman seudulle tehtiin alikulkukäytäviä sekä rakennettiin uusi laituri, laiturikatos, bussiterminaali ja liityntäpysäköintipaikkoja. Laiturirakenteita länsireunassa siirrettiin lisäraiteen johdosta lännemmäksi. Myös Järvenpään aseman taksiasema siirtyi asemarakennuksen eteläpuolelle. Lisäksi Järvenpäässä on rakennettu melusuojausta radan molemmin puolin. Meluseinät valmistuivat alkusyksystä 2020.