Hyppää sisältöön

Ylivieskan ratapihan asetinlaitteet ja sen ohjaamat turvalaitteet uusii Mipro Oy

Julkaistu 03.05.2018

Liikennevirasto ja Mipro Oy allekirjoittivat sopimuksen Ylivieskan ratapihan turvalaiterakentamisesta tänään 4.5.2018. Työt alkavat heti ja ne valmistuvat vuonna 2019. Hankkeen myötä ratapiha saadaan kauko-ohjauksen piiriin ja asetinlaitteen toimintavarmuus paranee.

Ratapihalla on nykyisin asetinlaitteena LM Ericsson releryhmäasetinlaite, joita ei ole muualla Suomessa. Asetinlaitteen kunnossapidon ja muutostöiden tekemiseen osaavien resurssien määrä on myös erittäin vähäinen.

”Nykyisen järjestelmän toiminnot eivät vastaa Liikenneviraston nykyvaatimuksia. Uuden järjestelmän ohjaaminen tulee olemaan samanlaista kuin Kokkola-Ylivieska –rataosalla.”, kertoo projektipäällikkö Juha Lehtola Liikennevirastosta ja jatkaa: ”On hienoa, että on löydetty rahoitus tällaisten rataverkon kannalta kriittisen kohteiden ja toimintojen uusimiseen”.

Hankkeen kokonaiskustannukset ovat viisi miljoonaa euroa. Työ on osa 364-korjausvelkaohjelmaa.

”Ylivieskan ratapiha täydentää Mipron Kokkola-Ylivieska –kaksoisraiteelle toimittamia turvalaitejärjestelmiä ja näin Mipro jatkaa vahvaa toimintaansa Suomen rataverkolla. Mipron Itä-Suomen ratapihoille kehittämää ratkaisua tullaan käyttämään Ylivieskan ratapihalla”, toteaa toimitusjohtaja Juha Nurmi Miprolta.

Ylivieskassa on neljätoistaraiteinen ratapiha, jonka eteläpuolelta alkaa uusi Kokkola-Ylivieska-kaksoisraide, itäpuolelta liikennöidään yksiraiteisena Iisalmen suuntaan ja pohjoispuolelta liikennöidään yksiraiteisena Ouluun. Ratapihalla on sekä henkilö- että tavaraliikennettä.

Lisätietoja:
projektipäällikkö Juha Lehtola, p. 0295 34 3892, [email protected]

.

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta