Hyppää sisältöön

Yhteenveto: Kehäradan pelastusharjoituksessa saavutettiin tavoitteet

Julkaistu 02.06.2015

Kehäradalla järjestettiin lauantaina 23.5. pelastusharjoitus, jossa rataosuuden tunneliin lavastettiin kuvitteellinen onnettomuustilanne. Harjoitus onnistui suunnitelmien mukaan ja esimerkiksi henkilöturvallisuuteen liittyvät tavoitteet täyttyivät hyvin: matkustajat olivat turvassa alle tavoiteajan.

Pelastusharjoituksen tavoitteena oli harjoitella toimimista ja testata tunnelin teknisiä järjestelmiä kuvitteellisessa onnettomuustilanteessa.

– Jälkeenpäin tehdyn yhteenvedon mukaan harjoitus sujui yleisesti hyvin ja osoitti, että henkilö- ja junaturvallisuudesta pystytään huolehtimaan vastaavissa tilanteissa. Matkustajien evakuointi tunneliin pysähtyneestä junasta kävi täysin tavoitteiden mukaisesti: kaikki junassa olevat matkustajat, joita oli kaikkiaan yli 450, olivat turvallisella alueella alle tavoitteena olleessa kuudessa minuutissa, Liikenneviraston projektipäällikkö Juha Kansonen kuvaa.

Junassa olleet matkustajat evakuoitiin junasta nopeasti turvalliseen tunneliin ja sieltä pelastuskuilujen evakuointialueille. Harjoituksesta raportoineiden mukaan kanssamatkustajia autettiin tarpeen vaatiessa, minkä lisäksi junahenkilöstön toimintaa kehuttiin sekä matkustajien että tarkkailijoiden keskuudessa.

Myös tekniikka toimi

Yhtä lailla tekniikka, esimerkiksi savunpoistoon liittyvät järjestelmät, sekä junahenkilöstö ja turvamiehet toimivat harjoituksessa kuten ennakkoon on suunniteltu ja sovittu. Myös sähköradan jännitteettömäksi tekeminen kävi nopeasti ja varmasti.

– Toki harjoituksessa nousi esiin muitakin kohtia, joissa toimintaa voidaan parantaa ja nämä jatkotoimenpiteet ovat jo käynnissä. Esimerkiksi teknisen valvomon ja liikenteenohjauksen työnjakoa selkeytetään ns. ovilupien myöntämisen suhteen, minkä lisäksi pelastuslaitoksen toimintakortteja tarkistetaan ja harjoittelua jatketaan, Kansonen kuvaa. Seuraavan kerran vastaava isompi harjoitus järjestettäneen esimerkiksi kolmen vuoden päästä.

– Pienillä parannuksilla saamme loputkin kohdat viilattua kuntoon. Mutta kaiken kaikkiaan mikä on tärkeintä, matkustajaturvallisuuteen liittyvät tavoitteet saavutettiin ja täytettiin harjoituksessa hyvin, hän summaa.

Pelastusharjoitus liittyi Kehäradan tulevaan liikenteelle avaamiseen, sillä matkustajaliikenne rataosuudella alkaa 1.7.2015.

Lisätietoja: projektipäällikkö Juha Kansonen, Liikennevirasto, puh. 0295 34 3633

Kehärata on 18 kilometriä pitkä, poikittainen raideyhteys, joka yhdistää Vantaankosken radan lentoaseman kautta päärataan Vantaan Hiekkaharjussa. Kehäradalle tulee ensimmäisessä vaiheessa viisi uutta asemaa: Lentoaseman ja Aviapoliksen tunneliasemat sekä Leinelän, Vehkalan ja Kivistön pinta-asemat. Asemavarauksia rakennetaan Petakseen, Viinikkalaan ja Ruskeasantaan. Liikennöinti kehäradalla aloitetaan heinäkuussa 2015. Kehärata on Liikenneviraston, Vantaan kaupungin ja Finavia Oyj:n yhteishanke.

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta