Takaisin

Vuosi 2013 on Lielahti-Kokemäki-ratahankkeelle työntäyteisin

Vuosi 2013 on Lielahti-Kokemäki-ratahankkeelle työntäyteisin

Julkaistu 30.8.2013

Lielahti−Kokemäki-ratahankkeessa peruskorjataan rataa laajalta osalta tänä vuonna. Radasta uusitaan rakenteita ja rautatieliikenteen turvallisuutta parannetaan monella eri tapaa. Tämän vuoden työalueena on koko Lielahden ja Kokemäen välinen rataosuus, joka sijoittuu Tampereen, Nokian, Sastamalan ja Kokemäen kaupunkien alueelle.

Varsinaisen raiteen uusimisen painopiste on Vammalan ja Kokemäen välisellä rataosuudella, jonka isot päällysrakennetyöt alkoivat tällä viikolla Vammalasta. Päällysrakennetyöt sisältävät raiteen, pölkkyjen, kiskojen ja sepelitukikerroksen uusimisen.

Kannatinlangat pyritään vaihtamaan vuosi etuajassa

Lielahden ja Kokemäen välisellä rataosuudella on ollut usein ongelmia sähköradan kannatinlankojen katkeamisen vuoksi. Viime vuonna vanhat langat katkesivat jopa kahdeksan kertaa. Ongelmasta pyritään eroon vaihtamalla kannatinlangat koko rataosuudelta. Osa näistä on jo vaihdettu ja loput pyritään vaihtamaan tämän vuoden aikana, mikä on vuosi suunniteltua aikataulua aikaisemmin.

Kaksi vanhaa ratasiltaa on uusittu

Tänä vuonna on uusittu kaksi vanhaa ratasiltaa: Siuronkosken ratasilta Nokian Siurossa ja Putajanjoen ratasilta Kokemäellä. Siltojen uudet kannet siirrettiin paikalleen 48 tunnin junaliikenteen juhannuskatkossa ja vanhat teräspalkkisillat korvattiin uusilla betonisilloilla.

Karkkuun rakennetaan uusi reunalaituri

Vuoden 2013 töihin kuuluu muun muassa Karkun aseman reunalaiturin uusiminen. Uusimistöihin sisältyy laiturin valaiseminen, laiturin varustaminen pysäkkikatoksilla sekä aseman nykyisen pysäköintialueen parantaminen. Uusimistyöt parantavat Karkun henkilöliikenneaseman palvelutasoa.
Lielahti−Kokemäki-rataosuudella tehtävät perusparannustyöt pitävät radan liikennöitävässä kunnossa ja pienentävät sen kunnossapidon kustannuksia. Hankkeen avulla taataan rakenteiden laadukas ja pitkä elinkaari. Lisäksi henkilöliikenteen suurin nopeus 140 km/h voidaan hyödyntää tehokkaammin, joka lisää rataosuuden liikenteen täsmällisyyttä.

Hanke toteutetaan allianssimallilla. Kyseessä on yhteistoiminnallinen toteutustapa, jossa osapuolet jakavat hankkeeseen liittyvät riskit ja hyödyt. Allianssimallissa osapuolet jakavat hankkeeseen liittyvät riskit ja hyödyt sekä vaihtavat nykyisiä toteutusmalleja aktiivisemmin ja avoimemmin urakkaan ja sen kustannuksiin liittyvää tietoa.