Hyppää sisältöön

Virtapiikin rikkoma kauko-ohjausjärjestelmä pysäytti junaliikenteen

Julkaistu 20.9.2018

Keskiviikkona 19.9.2018 junaliikenne pysähtyi koko Etelä-Suomessa. Liikenne pysähtyi 1,5 tunniksi, mutta ruuhkaantuminen aiheutti pahimmillaan kolmen tunnin myöhästymisiä. Liikenteen pysähtyminen aiheutui kahdesta erillisestä tilanteesta.

Mikä aiheutti ongelmat?

Kello kuuden aikaan Pasilassa tapahtuneen henkilövahingon takia junaliikenne keskeytettiin Pasilassa usealla raiteella. Junaliikenteeltä suljetut raiteet saatiin takaisin käyttöön 19.01, mutta liikenteen keskeyttämisen seurauksena huomattava osa junista oli myöhässä ja ruuhkautuneena, eikä siten aikataulunmukaisissa paikoissaan.

Klo 19.05 alkoi Pasilan virastotalossa suunniteltu sähkökatko, jonka seurauksena Etelä-Suomen kauko-ohjausjärjestelmä (ESKO) vikaantui. Sähköhuoltotöiden yhteydessä aiheutunut virtapiikki rikkoi yhden tietoliikennekytkimen sekä kolme ESKO-tietokonetta, jotka edelleen aiheuttivat ESKO-järjestelmän toimimattomuuden.

Miksi ihmisiä ei päästetty junista pois?

Koska iso määrä junia oli jo valmiiksi poikkeuksellisissa paikoissa ja ruuhkautuneena aikaisemman liikennehäiriön johdosta, junaliikennettä ei voitu käynnistää turvallisesti edes yksittäisten junien osalta. Tällaisessa tilanteessa ihmisiä ei myöskään voitu turvallisuussyistä päästää poistumaan junista, koska ei ollut tiedossa, milloin junaliikenne voidaan käynnistää uudelleen.

Kuinka kauan ongelma kesti?

Häiriön johdosta junaliikenne oli Etelä-Suomen alueella poikki kokonaisuudessaan noin 1,5 tuntia. Myöhästymiset jatkuivat koko illan ja pahimmillaan myöhästymiset olivat jopa kolme tuntia.

Miksi tietoa ei tullut?

Korjaantumisen aika-arvio oli erittäin epävarma siihen saakka, kunnes laitteet todella lähtivät toimimaan.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta