Takaisin

Vilkas rakentamisvuosi Seinäjoki–Oulu-ratahankkeessa

Vilkas rakentamisvuosi Seinäjoki–Oulu-ratahankkeessa

Julkaistu 27.8.2015

Seinäjoen ja Oulun välisellä rataosuudella rakennetaan tänä vuonna useassa eri kohteessa. Rakennustyöt kohdistuvat osuuksille Seinäjoki–Lapua ja Kokkola–Oulu. Vuoden 2015 töiden kustannusarvio on noin 150 M€.

Ruhan ja Lapuan välillä uuden raiteen rakentaminen ja vanhan raiteen perusparannustyöt jatkuvat. Lapuan asema-alue kunnostetaan täysin rakentamalla muun muassa junaan nousua helpottava korkea reunalaituri sekä uusimalla laiturin valaistus, kuulutusjärjestelmä ja opasteet.

Rakennustöitä tehdään koko matkalla Kokkolasta Ylivieskaan. Osuudelta on poistettu yli 20 tasoristeystä ja Ylivieskassa on jäljellä yksi tasoristeys, joka poistuu ensi vuonna. Uusi kaksoisraide on otettu käyttöön Kokkolan ja Matkanevan välillä. Matkanevan ja Kannuksen välinen uusi raide on valmistunut ja vanhan raiteen perusparannus on käynnissä. Valmis kaksoisraideosuus Kokkolasta Kannukseen avataan liikenteelle loppuvuodesta 2015. Kannuksen ja Eskolan välinen uusi raideosuus valmistuu syksyllä 2015 ja vanhan raiteen perusparannus jatkuu ensi vuoden kesään asti. Sievistä Ylivieskaan työt keskittyvät pääasiassa uuden raiteen maanrakennus- ja päällysrakennetöihin. Kannuksen asema-alue kunnostetaan täysin. Myös Eskolan ratapihaa kunnostetaan.

Ylivieskan ja Oulaisten välillä töitä tehdään useassa kohteessa. Suurimmat työkohteet ovat Kalajoen ratasiltojen uusiminen Ylivieskassa ja Pyhäjoen ratasillan uusiminen Oulaisissa. Korkeakallion ja Hanhiperän tasoristeykset poistetaan osuudelta. Kilpuan ja Limingan välillä työt keskittyvät Ahonpään ja Kilpuan liikennepaikkojen rakennustöihin.

Limingan ja Oulun välillä korjataan ja uusitaan 12 siltaa ja poistetaan kuusi tasoristeystä. Alueen merkittävänä muutoksena on Kempeleen asema-alueen rakentaminen henkilöliikenteen käyttöön.

Hanke valmistuu vuoden 2017 loppuun mennessä. Koko Pohjanmaan ratahankkeen kustannusarvio on 880 M€.