Hyppää sisältöön

Vägtrafikantlinjen inkluderas i mobilapplikationen 112 Suomi

Publicerad 15.02.2018

Mobilapplikationen 112 Suomi, som utvecklats för lokalisering av nödsamtal, utvidgas till en gemensam tjänstehelhet för säkerhetsaktörer. Nu kan man också ringa till Vägtrafikantlinjen via applikationen.

Vägtrafikantlinjen finns nu på kontaktinformationslistan för mobilapplikationen 112 Suomi. Telefonnumret hittas under fliken kontaktuppgifter, där också bl.a. Medborgarrådgivningens, Sjöräddningens och Giftinformationscentralens nummer finns. Programvaran 112 Suomi är utvecklats av Digia.

Till Vägtrafikantlinjen kan man rapportera om landsvägarnas skick och om trafikproblem. Samtalet styrs till vägtrafikcentralens jourhavande som vidarebefordrar rapporten till områdesentreprenören.

”Då man ringer till Vägtrafikantlinjen via applikationen förmedlas samtidigt uppringarens positionsinformation. Detta är till stor hjälp till exempel i sådana situationer där vägen kräver underhåll, men den exakta positionen är svår att klargöra. Då positionsdata förmedlas automatiskt i samband med samtalet, går det snabbt att informera entreprenören om var underhållsbehovet finns”, säger Jani Laiho, sakkunnig inom vägtrafiktjänster vid Trafikverket.

Trafikverkets beslut att ansluta sig gjordes med tanke på trafikanterna. Det är bekvämare att använda Vägtrafikantlinjen utan att behöva ladda ned en separat applikation. Samtidigt blir det lättare att använda tjänsten mobilt.

”Mobilapplikationen 112 Suomi med nästan 1,5 miljoner nedladdningar är ett tecken på att människorna vill ha säkerhetstjänsterna närmare till hands. Eftersom instrumenten för positionering har ökat, utvecklar man den populära applikationen 112 Suomi steg för steg mot en större tjänstehelhet, som fungerar som en kanal för informationsförmedling. Tanken är att man med nya data kan producera mervärde för myndigheterna och medborgarna, till exempel genom att göra det lättare att upptäcka riskfaktorer, utreda brott eller bli varse nödsituationer”, säger Marko Nieminen, direktör för avdelningen nödcentralstjänster vid Nödcentralsverket.

Vägtrafikantlinjens telefonnummer har upptagits på mobilapplikationens kontaktinformationslista den 15 februari. Uppdateringen kväver inga åtgärder av användaren. Man måste ge applikationen tillstånd att förmedla positionsinformationen, för att applikationens bakgrundsprocess ska kunna lokalisera uppringaren under samtalet. Det här gäller också nödsamtal som rings med hjälp av applikationen. Applikationen 112 Suomi använder bara positionsinformationen vid uppringningen, inte annars.

 

Ytterligare uppgifter:

Trafikverket
Jani Laiho, sakkunnig inom vägtrafiktjänster
Tfn 029 534 3654, [email protected]

Nödcentralsverket
Marko Nieminen, direktör för avdelningen nödcentralstjänster,
Tfn 0295 480 112 (växeln)
[email protected]

Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv