Takaisin

Uuden sukupolven jäänmurtaja Polaris valmis töihin

Uuden sukupolven jäänmurtaja Polaris valmis töihin

Julkaistu 31.10.2016

Suomen uusin jäänmurtaja Polaris on valmis aloittamaan työnsä. Arctian ja Liikenneviraston välillä sovittu jäänmurtovalmius alkaa huomenna tiistaina 1.11.2016. Jäänmurtajat miehitetään tarpeen mukaan jäätilanteen kehittyessä.

$mainPictureAltText.data

Jäänmurtaja Polaris on monella tapaa ainutlaatuinen. Se on maailman ensimmäinen jäänmurtaja, joka voi käyttää polttoaineenaan sekä nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä (Liquefied Natural Gas), että ultravähärikkistä dieseliä. Se on noin 22 MW kokonaistehollaan myös Suomen tehokkain jäänmurtaja. Polaris on maailman ympäristöystävällisin diesel-sähköinen jäänmurtaja.

Polaris aloittaa työnsä historiallisena aikana, sillä vuosi 2017 merkitsee Suomelle satavuotista taivalta itsenäisenä valtiona. Juhlavuoden kunniaksi Polariksen etuosaa koristaa näyttävästi Suomi 100 -juhlavuoden tunnus. Polaris jatkaa itsenäisyyttäkin vanhempaa suomalaista jäänmurto-osaamisen perinnettä: Suomen ensimmäinen jäänmurtaja Murtaja aloitti työnsä vuonna 1890. Polaris on Arctian nykyisen laivaston kahdeksas jäänmurtaja. Edellinen suomalainen jäänmurtaja otettiin käyttöön vuonna 1998.

Suomen juhlavuoden teema Yhdessä on myös sopiva ilmaus kuvaamaan Polariksen suunnittelua ja rakentamista. Alus on suunniteltu Liikenneviraston valvonnassa Itämeren vaativimpiin olosuhteisiin. Se on rakennettu suomalaisvoimin Helsingissä. Innovatiivinen suunnittelu ja uudet teknologiset ratkaisut näkyvät esimerkiksi jäänmurtajan runkomuodossa ja potkurilaitejärjestelyssä.

"Polaris edustaa jäänmurron uutta sukupolvea. Arctia tukee raskaan polttoöljyn käytön kieltämistä arktisilla alueilla. LNG polttoaineena ja aluksen öljyntorjuntajärjestelmä ovat monikäyttöisten ja kustannustehokkaiden jäänmurtajien tulevaisuutta. Olemme ylpeitä maailman ympäristöystävällisimmästä jäänmurtajasta, joka turvaa asiakkaidemme kuljetusketjuja Itämeren talvissa", kertoo Polariksen omistavan ja alusta operoivan Arctia Oy:n toimitusjohtaja Tero Vauraste.

”Maailman edistyksellisimmän jäänmurtaja Polariksen rakentaminen vahvistaa Helsingin telakan asemaa johtavana jäänmurtajarakentajana”, toteaa Arctech Helsinki Shipyard Oy:n toimitusjohtaja Esko Mustamäki.

”Olemme tyytyväisiä, että saimme käyttöömme uuden sukupolven jäänmurtajan, joka on monin tavoin edeltäjiään tehokkaampi ja samalla vähäpäästöinen”, luonnehtii Liikenneviraston talvimerenkulun yksikön päällikkö Markus Karjalainen.

Polaris on saanut rahoitusta EU:n TEN-T ohjelmasta.

Lisätietoja:

Eero Hokkanen, Viestintäpäällikkö, Arctia Oy
eero.hokkanen@arctia.fi, puh 046 876 7140

Polariksen tekniset tiedot ja kuvia löytyy osoitteesta: http://arctia.fi/ship/polaris/

Arctia Oy turvaa Suomen meriliikenteen kulun Itämeren jäätalven olosuhteissa ja tarjoaa jäänmurto-, offshore- ja öljyntorjuntapalveluita kaikkialla polaarisilla alueilla. Arctia jatkaa yli 125-vuotiasta suomalaista jäänmurtoperinnettä yhdellä maailman voimakkaimmista jäänmurtajalaivastoista. www.arctia.fi

Arctech Helsinki Shipyard Oy on erikoistunut arktiseen meriteknologiaan ja laivanrakennukseen. Yrityksen päätuotteita ovat jäänmurtajat sekä vaativat erikoisalukset. Helsingin telakka on alansa edelläkävijä, jolla on 150 vuoden kokemus laivanrakennuksesta. Yhtiön palveluksessa on noin 600 laivanrakentajaa. www.arctech.fi

Liikennevirasto mahdollistaa toimivat, tehokkaat ja turvalliset matkat ja kuljetukset. Vastaamme Suomen teistä, rautateistä, vesiväylistä sekä talvimerenkulun toimivuudesta ja liikennejärjestelmän kokonaisvaltaisesta kehittämisestä. www.liikennevirasto.fi