Takaisin

Tietyömaiden ohittamisesta turvallisempaa saattoautoilla

Tietyömaiden ohittamisesta turvallisempaa saattoautoilla

Julkaistu 26.4.2016

Saattoautot otetaan käyttöön joidenkin vilkasliikenteisimpien teiden tietyömailla kesällä 2016. Tällä pyritään siihen, että tietyömaiden ohittaminen olisi turvallisempaa ja turhilta vaaratilanteilta vältyttäisiin.

$mainPictureAltText.data

Kuva: Josefiina Saarnikko

Liikenneviraston tutkimuksen mukaan 96 prosenttia autoilijoista ajaa ylinopeutta tietyömaiden ohi nopeusrajoituksista piittaamatta. Ylinopeudet heikentävät työkohteen havainnointia ja siten vaarantavat sekä työmailla työskentelevien henkilöiden että työmaiden ohi ajavien autoilijoiden turvallisuuden. Tietyömaiden turvallisuutta yritetään lisätä käyttämällä nopeusnäyttöjä, joista kuljettaja näkee ajaako hän rajoitusten mukaan vai ei. Nyt useissa eri kohteissa ympäri Suomea otetaan käyttöön myös saattoautot (katso lista alla).

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tietyömaiden liikennevalojen ollessa punaisena, saattoauto ajaa autoletkan eteen ja valon vaihduttua vihreäksi saattoauto ajaa sallittua nopeutta tietyömaan ohi autoletka perässään. Ohittamisen jälkeen saattoauto ajaa tien sivuun ja päästää autoletkassa olevat jatkamaan matkaansa. Tämän jälkeen saattoauto siirtyy tien toiselle puolelle vetämään sinne muodostunutta autoletkaa toiseen suuntaan.

”Tämä saattaa kuulostaa kiusanteolta ja matka-aikaa hidastavalta toiminnalta, mutta itse asiassa saattoautoa käyttämällä kuljettajat tekevät vähemmän virheitä, onnettomuuksia ei pääse syntymään ja matka jatkuu joutuisammin”, vakuuttaa työturvallisuuspäällikkö Risto Lappalainen Liikennevirastosta.

”Kun autoilija seuraa saattoautoa, ajonopeus on varmasti oikea eikä ole vaaraa, että auto ajautuisi esimerkiksi kuuman asfalttimassan päälle tai johonkin muuhun väärään paikkaan. Saattoautoa käytetään ennen kaikkea siksi, että työntekijöiden työolosuhteet olisivat turvallisemmat.”

Saattoautoa on kokeiltu kahtena aikaisempana kesänä Uudenmaan alueella: kesällä 2015 kolmessa kohteessa ja sitä edellisenä yhdessä. Koska kokemukset olivat hyviä eli työntekijät kokivat turvallisuuden työmaalla parantuneen, saattoauton käyttöä laajennetaan.

Saattoautoa käytetään seuraavilla väleillä 2016:

Vt 25 Lappohja – Karjaa
St 120 Luukki
Yt 1421 Järvenpää – Jokela
St 130 Savikko – Talvisilta
Vt 24 Lahti
Kt 53 Evo – Padasjoki
Kt 54 Oitti
Kt 57 Hattula
Vt 6 Koskenkylä – Pukaro
St 170 Oravala – Summa
Vt 4 Peura-Jaatila  
Vt.5 Suomun th-Joutsijärvi
Mt.950 Oulun lr-Hautajärvi ja Salla-Poropuiston th
Vt4 Konginkangas-Kalaniemi
Vt9 Niemisjärvi-Hankasalmi, Hankasalmi- Pohjois-Savon ELY-raja, Ahveninen-Koskelo, Kutunkylä-Kivimäki, Kylmälahti-Vartiala sekä Viinijärvi
Kt 77 Kinnulanlahti-Hamula
Vt 13 Tuukkala-Löytö
Kt 62 Tuukkala-Parkkila
Kt 71 Herttuala-Kerimäki
Mt 368 Mäntyharjun taajama

Lista perustuu julkaisuhetken tietoon, muutoksia/lisäyksiä voi tulla.

Lisätietoja:
Työturvallisuuspäällikkö Risto Lappalainen, p. 029 534 3966, etunimi.sukunimi@liikennevirasto.fi