Takaisin

Tasoristeyksissä synkkä alkuvuosi – kuolleita eniten kolmeen vuoteen

Tasoristeyksissä synkkä alkuvuosi – kuolleita eniten kolmeen vuoteen

Julkaistu 2.6.2015

Tasoristeysonnettomuuksissa on menehtynyt tänä vuonna jo neljä ihmistä. Viimeksi näin moni ihminen kuoli tasoristeysonnettomuuksissa vuonna 2012. Liikennevirasto, poliisi, Liikenneturva ja Trafi haluavat muistuttaa kansainvälisenä tasoristeyspäivänä tasoristeysten vaarallisuudesta. Kun olet tasoristeyksessä, älä ota riskiä, vaan odota.

Huomenna 3.6. vietetään kansainvälistä tasoristeyspäivää. Nyt jo kuudetta kertaa vietettävän päivän tunnuslauseena on "Älä ota riskiä, vaan odota". Huomion kiinnittyminen muualle ja turhat riskinotot altistavat tasoristeyksissä onnettomuuksille, jotka olisi yleensä voitu välttää.

"Kiire sekä muihin asioihin keskittyminen voivat viedä niin autoilijan, pyöräilijän kuin jalankulkijankin huomion tasoristeyksissä. Havainnointi ja odottaminen tulisi muistaa, vaikka olisi kuinka kova kiire", poliisitarkastaja Timo Ajaste Poliisihallituksesta kertoo.

Välinpitämättömyyden syynä voi olla myös luottamus siihen, ettei junaa tule tälläkään kertaa.

"Kannattaa kuitenkin muistaa, että myös vähäliikenteisillä rataosuuksilla liikkuu erilaisia veturiyksikköjä, eivätkä ne aina kulje aikataulujen mukaisesti. Tilastojen mukaan valtaosa tasoristeysonnettomuuksista tapahtuu kokeneelle autoilijalle tutussa vähäliikenteisessä tasoristeyksessä”, muistuttaa rautatiejohtaja Yrjö Mäkelä Trafista.

Tänä vuonna tasoristeysonnettomuuksia on tapahtunut jo 20 ja niissä on menehtynyt 4 ihmistä. Alustavasti vuosi näyttää olevan tasoristeysonnettomuuksien suhteen synkin moneen vuoteen. 

Tasoristeyksien poisto lisää turvallisuutta ja nopeuttaa junaliikennettä

Riskeistä kertomisen lisäksi tasoristeysten turvallisuuden eteen tehdään muutakin työtä. Turvallisuutta parantaa eniten tasoristeysten poistaminen. Tasoristeyksiä poistetaan Suomessa vuosittain noin 100 kappaletta, mutta vuositasolla vaihtelu on suurta.

Yleensä tasoristeysten poistaminen liittyy ratahankkeisiin. Esimerkiksi Seinäjoki–Oulu -ratahankkeessa poistetaan kaikki Seinäjoen ja Oulun välillä olevat 104 tasoristeystä vuoden 2017 loppuun mennessä. Tasoristeysten poistaminen mahdollistaa junien suuremmat nopeudet, sillä tasoristeyksiä ei sallita raiteilla, joilla nopeus tulee olemaan yli 140 km/h.

Valtion rataverkon pää- ja sivuraiteilla tasoristeyksiä on lähes 2900 kappaletta, eikä niitä kaikkia voida poistaa nykyisillä resursseilla. Tasoristeysten turvallisuutta voidaan poistamisen lisäksi parantaa myös edullisemmilla keinoilla. Esimerkiksi puomilaitosten ja erilaisten huomiolaitteiden avulla tasoristeyksistä voidaan tehdä turvallisempia.

"Oli tasoristeys miten tahansa varustettu, niin varovaisuutta ei tule unohtaa. Älä siis ota riskiä, vaan odota ja varmista, että voit ylittää radan turvallisesti", neuvoo rautatietoimintojen turvallisuuspäällikkö Marko Tuominen Liikennevirastosta.

Korvaa vaarallinen rutiini näillä tasoristeysohjeilla

Tasoristeyksissä rutiini on riskitekijä, jolle ei kannata antaa valtaa. Liikenneturvan kehittämispäällikkö Antero Lammi suosittelee ihmisiä irtautumaan vaarallisista rutiineista ja kertaamaan seuraavat tasoristeysohjeet:

  • Alenna nopeutta risteystä lähestyessäsi. Pysähdy tarvittaessa. Noudata pysähtymismerkkiä.
  • Varmista, ettei junaa ole tulossa. Katso ja kuuntele, raota tarvittaessa ikkunaa.
  • Jos juna lähestyy, varoituslaitteet hälyttävät tai puomi on alhaalla tai laskeutumassa, älä lähde ylittämään rataa.
  • Odota puomien nousemista ja valon vaihtumista. Varmista ettei kummastakaan suunnasta tule muita junia.
  • Muista, että vastuu radan turvallisesta ylittämisestä on ylittäjällä.