Takaisin

Tampereen tieliikennekeskus odottaa Rantatunnelia

Tampereen tieliikennekeskus odottaa Rantatunnelia

Julkaistu 31.3.2016

Liikenneviraston kaikki neljä tieliikennekeskusta ovat hyvää vauhtia digitalisoimassa tiedotus- ja muuta palvelutoimintaansa. Keskeinen merkitys on myös yhteistyöllä poliisi- ja pelastusviranomaisten kanssa. Tampereen Rantatunnelin tullessa tämän vuoden marraskuussa käyttöön yhteistyön merkitys entisestään korostuu.

$mainPictureAltText.data

Tampereen tieliikennekeskuksen päällikkö Marketta Udelius, jos kuka, on oikea henkilö tarkastelemaan tietotekniikan ja digitalisaation vähittäistä, yhä laajempaa käyttöönottoa Liikennevirastossa, liikenteen hallinnassa ja teiden kunnossapidossa. Udelius tuli jo vuonna 1972 töihin silloisen Tie- ja vesirakennushallituksen ATK-osastolle ja sai tehtäväkseen ’talon’ ensimmäisen tietokoneen hankinnan 1980-luvulla. Nyt hän luotsaa kahdentoista tienpidon ammattilaisen muodostamaa tieliikennekeskusta, joka vastaa Pirkanmaan lisäksi Tampereen seudun eteläpuoleisen Hämeen, Savo-Karjalan ja Kaakkois-Suomen liikennetiedottamisesta.

”Viikonloppuisin vastuullamme on tiedottaminen myös entisten Oulun ja Lapin läänien alueilla”, Udelius kertoo.

Suuri osa keskuksen arjesta on tiedottamista autoilijoille pienistä muutoksista eri tieosuuksilla. Tiedottamisen pohjaksi keskus saa jatkuvasti reaaliaikaista liikennetietoa tapahtumista teiden varsille sijoitettujen kameroiden avulla. Jos tieto liittyy vaikkapa kaistan sulkemiseen tai nopeusrajoituksen muuttumiseen tietyllä tieosuudella, sama informaatio siirtyy joko autoilijoille heidän navigaattoreihinsa. Jos taas kyse on esimerkiksi sallitun nopeuden ylittämisestä, tieto luonnollisesti on siirrettävä poliisille.
Onnettomuustilanteissa tehtävä tiedottaminen on tiedottamista vaativimmasta päästä. Silloin korostuu tiedottamisen nopeus ja myös hyvä yhteistyö sidosryhmien kanssa.

”Näissä ei-toivottavissa tilanteissa on iso hyöty toimivasta synergiasta muiden viranomaisten kanssa. Olemme samoissa tiloissa Tampereen kaupungin ja pelastusviranomaisten kanssa. Yhteisiin tiloihin on varattu tila myös poliiseille. Me kaikki odotamme innolla Rantatunnelin valmistumista samalla tiedostaen, että se on meidän työmme näkökulmasta varmastikin tähän mennessä vaativin kohde tilanteessa, jossa apua on saatava heti”, Udelius pohtii.

 

Tunneli on tiukka paikka

Liikenneviraston rooli erityisesti hätätilanteissa on aivan keskeinen, koska tieliikennekeskuksiin välittyy kuvia onnettomuuspaikoilta jo silloin, kun pelastusviranomaiset tai poliisi eivät edes tiedä tapahtuneesta.

”Meidän tehtävämme on välittää kuva-aineistoa näille tahoille. Tämä korostuu tunnelionnettomuuksissa, koska nopea ja sujuva pääsy paikalle voi olla kiinni meidän toiminnastamme ja päätöksistämme”, Marketta Udelius kertoo.

Vielä rakenteilla olevassa Rantatunnelissa nämä seikat korostuvat, koska kyseessä on Suomen ensimmäinen kaupunkikeskustaan sijoittuva maantieliikennetunneli. Se on myös ensimmäinen, joka on varustettu sprinklerijärjestelmällä, jossa on huikean määrän sammutusvettä.

”Reaaliaikainen ja luotettava yhteys on välttämätön. Esimerkiksi palokunnan on saatava varma tieto, miltä suunnalta tunneliin pääsee, jos pääsyä on jo jouduttu rajoittamaan tai kaistoja sulkemaan”, Udelius kertoo.

Tällaisiin tilanteisiin on varauduttava kaiken varalta, vaikka niiden sattumistodennäköisyys on pieni. Pääosa työajasta kuluu tieliikennekeskuksissakin varsin epädramaattisissa merkeissä.

”Esimerkiksi tyytymättömät tienkäyttäjät ottavat silloin tällöin yhteyttä. Vuosikymmenet olemme huolehtineet siitä, että paikalla keskuksessa on henkilö vastaanottamassa palautteen, oli se millaista tahansa. Jatkossa puhelut tullaan digitekniikan avulla automatisoimaan”, Marketta Udelius kertoo.

Teksti: Vesa Tompuri

 

Lisätietoja:
Tampereen tieliikennekeskuksen päällikkö Marketta Udelius, 029 534 3684, etunimi.sukunimi(at)liikennevirasto.fi.