Takaisin

Talven vaurioittamat merimerkit korjataan keväällä

Talven vaurioittamat merimerkit korjataan keväällä

Julkaistu 16.5.2016

Kuvittele, että talven jälkeen osa tieliikenteen liikennemerkeistä katoaisi jonnekin. Vesiväylillä vastaava tilanne tapahtuu joka kevät. Jäiden lähdön jälkeen monet merimerkit, kuten viitat, siirtyvät paikaltaan tai katoavat kokonaan. Keväisin Liikennevirasto tarkastaa hallinnoimiensa vesiväylien merimerkit sekä korjaa väylällä ilmenneet puutteet viimeistään juhannukseen mennessä.

$mainPictureAltText.data

Vesiväylien kunnossapidossa kevät on vuoden kiireellisintä aikaa. Liikennevirasto käy heti väylien avauduttua selvittämässä, ovatko merimerkit selvinneet talvesta. Aina ne eivät ole.

"Varsinkin viitat ovat monesti siirtyneet tai hävinneet kokonaan talven jälkeen", toteaa Meritaidon väylämestari Antti Ahola. Meritaito on yksi Liikenneviraston kumppaneista vesiväylien kunnossapidossa.

Antti Ahola on vuodesta 1982 lähtien ollut mukana vesiväylien kunnossapidossa. Reilussa 30 vuodessa hän on ehtinyt korjata tuhansia merimerkkejä ja nähdä alan muutoksen. Toisin kuin 1980-luvulla, väyläveneet ovat nykyään täynnä teknologiaa ja mittaukset perustuvat satelliittien kautta saataviin paikkatietoihin. Uudesta teknologiasta on apua esimerkiksi viittojen asennuksessa.

"Viittojen paikalleen asentaminen on kuin tikanheittoa. Määritetään ensin viitan oikea sijainti tietokoneella ja tähdätään siihen. Kun ollaan napakympissä, niin asennetaan viitta paikalleen ja tarkistetaan vielä kerran, että viitta on varmasti kohdallaan", Ahola kertoo.

Viitan asentamisen jälkeen Ahola ja hänen kollegansa Mika Makkonen ehtivät pitää pienen tauon ja nauttia Saimaalla keväisestä auringonpaisteesta.

"Monet kadehtivat tätä hommaa ja sanovat, että mikäs teillä on töitä tehdessä, kun saatte veneillä auringonpaisteessa. Tällaisiin kommentteihin olen usein sanonut, että kannattaa tulla kunnossapitokierrokselle mukaan marras- tai joulukuussa. Silloin tästä työstä saa hieman erilaisen kuvan. Vesiväylien kunnossapitoa tehdään kuitenkin myös kylminä ja sateisina päivinä", Ahola naurahtaa.

Syväväylillä kunnossapitoa tehdään käytännössä lähes läpi vuoden. Keväisin vesiväylien kunnossapitotehtävät painottuvat merimerkkien tarkastuksiin ja akuuttien vikojen korjaamiseen. Kesällä ja syksyllä on mahdollista tehdä myös merimerkkien parannuksia. Parannukset voivat liittyä esimerkiksi merimerkkien valotekniikan uusimiseen.

"Viime vuosina esimerkiksi linjatauluja on paranneltu LED-valoilla, jotka ovat kirkkaita ja kuluttavat vain vähän sähköä. Verrattuna aikaisempiin valoteknologioihin ero on kuin yöllä ja päivällä", Ahola muistuttaa.


Kuva: Monet linjataulut on varustettu LED-valoilla ja aurinkopaneeleilla.

Ahola kertoo, että vain osa merimerkkien vioista huomataan tarkastuskierroksilla. Tarkastusten lisäksi vikailmoituksia tulee suoraan myös luotseilta ja veneilijöiltä. Kaikki vikailmoitukset ja tiedot tehdyistä korjauksista kootaan samaan järjestelmään. Tämän ansiosta järjestelmässä on lähes reaaliaikainen tilanne merimerkkien kunnosta. Tänä keväänä kaikkia merimerkkejä ei ole ehditty vielä korjata talven jäljiltä, joten työtä vielä riittää vesiväylillä.

Liikennevirasto kehottaa veneilijöitä varovaisuuteen näin veneilykauden alkaessa.

Lisätietoa

Liikennevirasto,
Sisävesiväylät -yksikön päällikkö
Tero Sikiö
puh. 029 534 3409
tero.sikio(at)liikennevirasto.fi