Takaisin

Saattoautoista on selkeästi hyötyä tietyömaiden ohittamisessa

Saattoautoista on selkeästi hyötyä tietyömaiden ohittamisessa

Julkaistu 21.9.2016

Kesällä 2016 käytettiin saattoautoja yli kahdellakymmenellä tietyömaalla. Saattoautoja käytettiin päällystystyömailla lisäämään sekä työ- että liikenneturvallisuutta. Autoilijoille saattoautojen käyttäminen ei ollut kovinkaan tuttua, joten haasteita oli jonkin verran. Haastatellut autoilijat pitivät kuitenkin tietyömaan ohittamista saattoauton avustamana hyvänä asiana.

$mainPictureAltText.data

”Autoilijoiden kokemat ongelmat olivat pääosin uuden asian aiheuttamaa hämmennystä. Eli letkassa ensimmäisenä olleet eivät ymmärtäneet, että heidän tulisi lähteä saattoauton perään, vaan jäivät odottamaan ajamisen estävän aidan siirtymistä pois edestä. Myös ohjeistuksen suomenkielisyys aiheutti ongelmia ulkomaalaisille kuskeille. Pienellä opastuksella letkat saatiin kuitenkin aina liikkeelle”, kertoo työturvallisuuspäällikkö Risto Lappalainen Liikennevirastosta.

Vaikka saattoautojen käyttö pidentääkin työmaan ohitusta, isommilta ruuhkilta vältyttiin suurimmassa osassa Suomea. Ainoastaan Vihdintiellä (maantie 120) oli pahoja ruuhkia, sillä kehäteiden siltakorjaukset ajoivat autoilijat etsimään kiertoteitä ja suurin paine kohdistui Vihdintielle.

Aikatappiosta huolimatta saattoauton perässä ajaminen koettiin hyväksi, koska autoilijan ei tarvinnut itse pohtia, mistä saa ajaa ja mistä ei. Saattoauto teki ohittamisesta selkeämpää ja tietyömaan alennettua nopeusrajoitustakin oli helpompaa noudattaa.

Saattoauton käyttö lisää tietyömaalla työskentelevien turvallisuutta

”Yksi hyöty yhteneväisestä letkasta on sen tuoma rytmi ohituksiin. Työmaalla on helpompaa ajoittaa niitä toimenpiteitä, jolloin joudutaan työskentelemään lähellä keskisaumaa tai jopa toisen kaistan puolella, kun tiedetään, että saattoauto on mennyt ohi ja kaista on varmasti tyhjä ja turvallinen”, Lappalainen kuvaa.

”Saattoauto vie myös ohittavat autot varmuudella tarpeeksi etäältä esimerkiksi tekeillä olevasta asfaltoinnista, jolloin työhön ei tule eksyneiden autoilijoiden aiheuttamaa keskeytystä ja asfalttimassa pääsee jäähtymään kunnolla.”

Saattoautojen käyttö yleistyy maanteiden päällystystyömailla niiden työ- ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Ensi vuoden päällystystyömaat, joilla saattoautoja tullaan käyttämään, ilmoitetaan lähempänä kesää.

Lisätietoja:
työturvallisuuspäällikkö Risto Lappalainen, p. 029 534 3966 tai etunimi.sukunimi@liikennevirasto.fi