Hyppää sisältöön

Rauman meriväylästä tehtiin älykäs ja entistä turvallisempi

Julkaistu 28.09.2017

Meritaito Oy asensi Liikenneviraston ja Rauman sataman meriväylälle 33 älykästä merimerkkiä. Uudet merimerkit lisäävät väylän turvallisuutta ja säästävät rahaa. Suomi on kansainvälinen edelläkävijä meriväylien turvalaitteiden modernisoinnissa.

Rauman vilkasliikenteinen meriväylä lukeutuu maailman uudenaikaisimpiin väyliin. Tämä johtuu siitä, että väylälle asennettiin syksyllä 33 uudenlaista merimerkkiä. Luotsit ja meriliikennekeskus voivat lokakuun alusta lähtien säätää näiden uusien merimerkkien valotehoa. Valotehon säätäminen onnistuu kätevästi jopa älypuhelimella.

"Säätömahdollisuus lisää turvallisuutta, sillä luotsi voi valita juuri tilanteeseen sopivan valotehon koko väylälle tai vain yksittäiselle merimerkille. Esimerkiksi sumuisella kelillä merimerkin hämäräkytkin ei itse tietäisi, että valotehoa täytyy huonon näkyvyyden takia lisätä", toteaa Meritaidon asiantuntija Tero Tuominen.

Meritaito on Rauman älyväyläprojektin urakoitsija ja SeaDatics järjestelmän kehittäjä. SeaDatics on järjestelmä, jolla valvotaan merenkulun turvalaitteiden tilatietoja ja tarvittaessa säädetään merimerkkien valotehoja. Kaikista valotehojen muutoksista jää muistiin tiedot. Jälkikäteen on siis mahdollista tarkistaa, kuka on tehnyt säätöjä, milloin ne on tehty ja mille intensiteetille valot on säädetty.

Työpäällikkö Kalle Rantalan mukaan varsinaiset turvalaitteisiin liittyvät asennustyöt sujuivat suunnitelman mukaisesti ja sovitussa aikataulussa.

Äly tuo myös säästöjä

Rauman meriväylän turvallisuuden parantaminen oli nyt erityisen tärkeää, sillä väylän kulkusyvyys kasvaa vuodenvaihteessa 10 metristä 12 metriin. Tämä tarkoittaa samalla, että satamassa käyvät alukset voivat olla huomattavasti nykyistä suurempia.

Älykkäät merimerkit säästävät myös kunnossapitäjän rahaa, sillä laitteiden valot voidaan himmentää, kun väylällä ei ole liikennettä. Tämä parantaa laitteiden paristojen käyttöikää.

"Asiaa voisi verrata taskulampun kirkkauden säätämiseen. Jos kirkkaus on koko ajan täysillä, kuluu patteri nopeasti. Merellä patterien vaihtaminen on vain astetta hankalampaa, joten pidempi käyttöikä vähentää merkittävästi huoltokustannuksia", kertoo projektipäällikkö Joonatan Ahlroos Liikennevirastosta.

Onko Suomessa pian useita älyväyliä?

Rauman älyväylä kuuluu osaksi Liikenneviraston digitalisaatiohanketta. Yhtenä hankkeen tavoitteena on tehdä navigoinnista turvallisempaa ja tehokkaampaa. Älyn lisääminen väylälle on yksi keino näiden tavoitteiden saavuttamiseksi.

"Olemme kokeilleet älykkäitä merimerkkejä jo aikaisemmin Färjsundin väylällä. Saimme siellä luotseilta erittäin positiivista palautetta, jonka turvin uskalsimme lähteä tekemään Rauman meriväylästä älyväylää. Jos kokemukset ovat Raumassakin myönteisiä, on mahdollista, että älyä ilmestyy lähivuosina myös muille Liikenneviraston ylläpitämille meriväylille", Ahlroos sanoo.

Lisätietoa

projektipäällikkö Joonatan Ahlroos
Liikennevirasto
puh. 029 534 3216
etunimi.sukunimi(at)liikennevirasto.fi

projektipäällikkö Tero Tuominen
Meritaito
puh. 020 703 0310
etunimi.sukunimi(at)meritaito.fi

Kuvituskuva medialle Rauman älyväylästä

 

 

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta