Hyppää sisältöön

Ratahanke Seinäjoki-Oulu: Pyhäjoki sai uuden ratasillan 48 tunnin katkossa Oulaisissa

Julkaistu 18.11.2015

Pyhäjoen uusi ratasilta Oulaisissa tehtiin raideliikenteelle valmiiksi 48 tunnin katkossa 14. – 15.11.2015.  Uuden sillan kansi tehtiin valmiiksi vanhan sillan vieressä. Sillankannen siirto aloitettiin, kun vanha silta oli siirretty pois ja sen perustukset purettu. Uuden kannen siirtoon kului vain noin puolitoista tuntia. Kyseessä on tiettävästi toiseksi pisin ja yksi painavimmista Suomessa siirtomenetelmällä toteutetuista silloista. Betonisella sillalla on pituutta lähes 100 metriä

Suunnittelu alkoi yleissuunnitteluvaiheella vuonna 2012. Kohde tunnistettiin vaativaksi sekä suunnitella että toteuttaa. Erityisen riskialttiiksi todettiin mahdollisten poikkeuksellisten tulvien vaikutus työmaahan. Työmaa oli välillä veden peitossa, vaikka rakentaminen aloitettiin kevättulvien jälkeen kesäkuussa.

Ainutlaatuisen sillan siirto- ja rakennustöistä tehtiin time lapse- ja ilmakuvaus-videot, jotka ovat nähtävissä seuraavissa osoitteissa:

  • Time lapse -video

https://youtu.be/GmVzJs2plfM

 

  • Ilmakuvausvideo

https://youtu.be/pY1OmanDX1s

 

  • Valokuvia sillan siirrosta Flikr-palvelusta:

https://www.flickr.com/photos/liikennevirasto/albums/72157660648867779/with/22514148063/

 

Materiaalit löytyvät myös hankesivuilta www.liikennevirasto.fi/skol/kuvat_kartat_videot

 

Lisätietoja

Projektipäällikkö Tommi Rosenvall, Liikennevirasto, p. 029 534 3830

www.liikennevirasto.fi/skol ja www.facebook.com/seinajokioulu

Seinäjoki–Oulu-radan parantaminen lyhentää matka-aikoja, mahdollistaa junaliikenteen lisäämisen ja vähentää sen häiriöherkkyyttä. Akselipainon nosto parantaa tavaraliikenteen tehokkuutta.

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta