Takaisin

Ratahanke Seinäjoki-Oulu: Nopeudennoston ja akselipainonnoston tavoitteet saavutettu välillä Seinäjoki-Oulu

Ratahanke Seinäjoki-Oulu: Nopeudennoston ja akselipainonnoston tavoitteet saavutettu välillä Seinäjoki-Oulu

Julkaistu 23.03.2018

Seinäjoki-Oulu välin viimeistenkin rataosuuksien radan sallima kulkunopeus kasvaa 25.3.2018, kun Eskola-Ylivieska ja Liminka- Oulu osuuksien sallittu nopeus kasvaa 140 kilometristä tunnissa enimmillään 200 kilometriin tunnissa. Samanaikaisesti koko Seinäjoki-Oulu välin sallittu akselipaino tullaan nostamaan 22,5 tonnista 25 tonniin.

Nopeuden nostot on toteutettu vaiheittain rataosuuksien valmistumisen myötä. Kulkunopeutta on nostettu Lapualta Pännäisiin vuonna 2011 ja Pännäisistä Kokkolaan vuonna 2013. Vuonna 2016 nopeudet nostettiin väleillä Seinäjoki-Lapua, Kokkola-Eskola, Ylivieska-Oulainen sekä Vihanti-Hirvineva. Viimeisten nopeuden nostojen jälkeen enimmillään 200 kilometrin tuntivauhti on sallittu koko matkalla Seinäjoelta Ouluun.

Nopeuden nostaminen, akselipainonnosto ja perusparantaminen ovat olleet vuonna 2007 alkaneen yhden Suomen suurimman infrahankkeen päätavoitteita. Hankkeen tavoitteet on saavutettu aikataulussa ja budjetissa. Seinäjoki-Oulu-ratahanke alkoi vuonna 2007 ja sen kustannukset ovat n. 880 miljoonaa euroa.

Lisätietoja:

Liikennevirasto, projektipäällikkö Tommi Rosenvall, p. 029 34 3830, tommi.rosenvall(a)liikennevirasto.fi

Seinäjoki-Oulu-radan parantaminen lyhentää matka-aikoja, mahdollistaa junaliikenteen lisäämisen ja vähentää sen häiriöherkkyyttä. Akselipainonnosto parantaa tavaraliikenteen tehokkuutta.

 www.liikennrvirasto.fi/skol, www.facebook.com/seinäjokioulu