Hyppää sisältöön

Ratahanke Seinäjoki-Oulu: Kesän hankeuutiset

Julkaistu 15.05.2016

Vielä vilkas ratatyövuosi edessä

Seinäjoen ja Oulun välisellä rataosuudella on edessä vielä vilkas rakennusvuosi. Rakennustyöt kohdistuvat osuuksille Ruhasta Lapuaan, Kannuksesta Ouluun sekä Härmään. Vuoden 2016 töiden kustannusarvio on noin 88 M€.  Viikonloppukatkot alkavat 21.5.2015, jolloin junavuoroja on korvattu bussikuljetuksin. Hanke valmistuu kokonaisuudessaan vuonna 2018.

Ruhan ja Lapuan välisen kaksoisraiteen rakentaminen jatkuu

Ruhan ja Lapuan välille rakennettavan kaksoisraiteen rakennustyöt jatkuvat. Liikenne on siirretty osittain uudelle raiteelle. Vanhan raideosuuden parantaminen on vielä kesken. Ruha–Lapua-osuus valmistuu syksyllä 2016. Uusi kaksoisraide yhdistyy Seinäjoki–Ruha-kaksoisraiteeseen, joka on valmistunut vuonna 2012. Osuuden valmistuttua kaksoisraide ulottuu Etelä-Seinäjoelta Lapualle. Kaksoisraide ulottuu noin puolentoista kilometrin päähän Lapuan aseman eteläpuolelle.

Radanrakennustyöt jatkuvat Kannuksen ja Ylivieskan välillä

Rakennustyöt jatkuvat Kannuksen ja Ylivieskan välillä. Kannuksen asema-alue kunnostetaan esteettömäksi ja se valmistuu juhannuksena 2016. Lisäksi Kannuksen aseman yhteydessä oleva pysäköintialue uusitaan.

Junaliikenne on siirretty Kannuksen ja Sievin välillä uudelle itäiselle raiteelle ja vanhaa läntistä raidetta kunnostetaan ja se valmistuu liikenteelle syksyllä 2016. Sievin ja Ylivieskan välisellä osuudella töiden pääpaino on uuden raiteen rakentamisessa. Eskolan liikennepaikka otetaan käyttöön elokuussa 2016. Sievin ja Karhukankaan vanhat ratapihat poistuvat ja tilalle tulevat uudet raiteenvaihtopaikat. Kunnostustöiden jälkeen valmis kaksoisraide ulottuu Kokkolasta Sieviin.

Tällä hetkellä valmis kaksoisraideosuus ulottuu Kokkolasta Kannuksen aseman eteläpuolelle. Kaksoisraidetta on nyt avattu liikenteelle 38 kilometrin matkalta. Kokkola–Ylivieska-rataosuudella on pituutta 78 kilometriä. 

Esteettömiä asema-alueita valmistuu lisää

Kannuksen asema-alueen lisäksi myös Kempeleen ja Lapuan asema-alueet valmistuvat kesällä 2016. Kempeleen liikennepaikalla henkilöjunaliikenne alkaa 20.6.2016. Hankkeen aikana perusparannetut asemat ovat rakennettu esteettömiksi. Esteettömille asemille on rakennettu junaan nousua helpottava korkea reunalaituri sekä uusittu laiturialueen valaistus, kuulutusjärjestelmä ja opasteet. Hankkeessa on aikaisemmin valmistunut esteettömiä asema-alueita Oulaisiin, Kauhavalle, Pännäisiin, Vihantiin ja Ruukkiin.

Enää muutama poistettava tasoristeys

Hankkeessa on enää kolme poistettavaa tasoristeystä, joista kaksi sijaitsee Limingassa ja yksi Ylivieskassa. Limingassa sijaitsevat poistuvat käytöstä kesällä 2016 ja Ylivieskassa sijaitseva tasoristeys poistuu joulukuussa 2016. Liikenneturvallisuus paranee huomattavasti, kun kaikki 104 hankealueella ollutta tasoristeystä poistetaan Seinäjoelta Ouluun vuoden 2016 aikana.

Kesän liikennöinti

Tuleva kesän ratatyöt aiheuttavat muutoksia junaliikenteeseen. Junaliikenteen katkoja on useana viikonloppuna toukokuun ja joulukuun välillä. Mahdollisista junavuorojen perumisista tai korvaamisista linja-autoilla tiedottaa VR, www.vr.fi

Mediatapaaminen järjestetään jälleen kesäkuussa

Medialla on mahdollisuus tutustua hankkeen ajankohtaisiin rakennuskohteisiin tapaamisessa, joka järjestetään 20.6.2016. Tilaisuudesta toimitetaan tarkempi kutsu kesäkuun alussa.

Lisätietoja:

projektipäällikkö Tommi Rosenvall, Liikennevirasto, p. 0295 34 3830, tommi.rosenvall(a)liikennevirasto.fi
Kokkola–Ylivieska-kaksoisraide projektipäällikkö, Simo Sariola, Proxion CC Oy, p. 040 570 1066, [email protected]

Seinäjoki–Oulu-radan parantaminen lyhentää matka-aikoja, mahdollistaa junaliikenteen lisäämisen ja vähentää sen häiriöherkkyyttä. Akselipainon nosto parantaa tavaraliikenteen tehokkuutta. www.liikennevirasto.fi/skol, www.facebook.com/seinajokioulu

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta