Takaisin

Ratahanke Seinäjoki–Oulu: Kaksoisraide Kokkolan ja Ylivieskan välillä valmistui etuajassa

Ratahanke Seinäjoki–Oulu: Kaksoisraide Kokkolan ja Ylivieskan välillä valmistui etuajassa

Julkaistu 25.09.2017

Kokkolan ja Ylivieskan välinen kaksoisraide on valmis liikenteelle. Viimeinen kymmenen kilometrin osuus 80 kilometrin pituisesta kaksoisraiteesta Karhukankaalta Ylivieskaan avattiin liikenteelle viikonlopun aikana. Viimeinen osuus valmistui kolme kuukautta suunniteltua aikaisemmin.

Kaksoisraiteen kustannukset ovat 310 miljoonaa euroa. Satsaus tulevaan kannattaa, koska se palvelee elinkeinoelämää ja luo kasvumadollisuuksia. Valmistumisen myötä junien kohtaaminen helpottuu ja raideliikenteen kapasiteetti kasvaa merkittävästi.

Kokkolan ja Ylivieskan väliselle rataosuudelle ei tehty vain pientä kasvojenkohotusta, se käytännössä uudistettiin kokonaan. Kaksoisraiteen rakentamisen lisäksi vanhan raiteen rakenne perusparannettiin. Parannustöiden ansiosta rataosuuden akselipaino voidaan korottaa 25 tonniin, mikä tarkoittaa, että radalla voi liikennöidä entistä raskaammat junat. Kahden uuden ratapihan rakentaminen Kokkolan ja Ylivieskan välille helpottaa junakohtaamisia, mikä vähentää raideliikenteen häiriöherkkyyttä. Kannuksen henkilöliikennepaikka rakennettiin esteettömäksi. Liikennepaikalle on rakennettu junaan nousua helpottava korkea reunalaituri, uusittu laiturialueen valaistus, kuulutusjärjestelmä ja opasteet.  Liikenneturvallisuus on parantunut huomattavasti tasoristeyksien poistamisen myötä. Sähköratajärjestelmä parannettiin uudelle 200 kilometrin tuntinopeudelle. Lisäksi turvalaitejärjestelmä uusittiin digitaaliseksi.

Nopeudennostoon liittyvät koeajot ajetaan Eskolan ja Ylivieskan välillä loppusyksyn aikana.  Kaksoisraiteen viimeiseksi valmistuneen osuuden nopeus nostetaan 200 kilometriin tunnissa aikataulukauden vaihtuessa keväällä 2018.

Kaksoisraide Kokkolan ja Ylivieskan välillä on otettu raideliikenteen käyttöön vaiheittain. Kaksoisraide Kokkolasta Matkanevalle ja Kälviältä Riippaan valmistui vuoden 2014 joulukuussa. Seuraava osuus kaksoisraiteesta Riipan ja Kannuksen välillä avattiin liikennöintiin kesällä 2015 ja myöhemmin samana vuonna Matkanevalta Kälviälle. Kaksoisraide Kannuksesta Karhukankaalle valmistui vuonna 2016. Vuonna 2012 alkaneet rakennustyöt Kokkolan ja Ylivieskan välillä valmistuvat kokonaisuudessaan vuoden 2017 loppuun mennessä.

Lisätietoja:

projektijohtaja Tommi Rosenvall, Liikennevirasto, p. 0295 34 3830, tommi.rosenvall@liikennevirasto.fi

Kokkola–Ylivieska -kaksoisraide, Simo Sariola, Welado Oy, p. 040 570 1066, simo.sariola@welado.fi

Seinäjoki–Oulu-radan parantaminen lyhentää matka-aikoja, mahdollistaa junaliikenteen lisäämisen ja vähentää sen häiriöherkkyyttä. Akselipainon nosto parantaa tavaraliikenteen tehokkuutta. www.liikennevirasto.fi/skol, www.facebook.com/seinajokioulu