Hyppää sisältöön

Rata 2016 -seminaarissa keskitytään rautatieosaamiseen tulevaisuuteen

Julkaistu 18.01.2016

Rata 2016 -seminaari Turussa 19.–20.1.2016 kokoaa yhteen rautatiealan asiantuntijoita, päättäjiä ja opiskelijoita jo yhdeksättä kertaa. Tapahtuman läpileikkaavana teemana tänä vuonna on rautatieosaamisen varmistaminen.

Rautatiealalla aiotaan jatkossa panostaa etenkin ohjeiden tuotantoon, tiedon helppoon saatavuuteen ja turvallisuuteen. Liikenneviraston omalla osastolla teemoina ovat väylien päälle rakentaminen ja digitalisaatio. Digitalisaatio huomioidaan myös alan osaajien koulutuksessa, jossa kiinnitetään huomioita tiedon hakuun ja oikeellisuuteen.

Konkreettinen panostus koulutukseen on esimerkiksi Kouvolassa noin vuoden päästä avattava Ratatekninen oppimiskeskus. Rautatiealalla on lisäksi käynnistynyt tai käynnistymässä lukuisia pilotteja, joissa testataan kehitystyön tuloksia käytännössä.

”Digitalisaatio merkitsee rautateillä automatiikan lisäämistä entisestään. Ties vaikka näkisimme rataverkollakin junia ilman veturinkuljettajia. Suhteellisen tuoreena asiana voi myös mainita liikennöintiin liittyvän tiedon jakamisen avoimen datan kautta. Radanpidon alalla digitalisaatio lisää verkolta saatavaa tietoa”, kertoo Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen.

Rata 2016 -seminaarissa on lisäksi esillä uusinta rautatiekalustoa, esimerkiksi VR:n uusi Siemensin valmistama veturi Vectron. Kiskoilla on näytillä kahden eri rautatieyrityksen uudet veturit, mikä kertoo osaltaan rautatieliikenteen kilpailun alkamisesta.

Rata 2016 -seminaarin avajaisissa puhuvat ministeri Anne Berner, Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen, Trafin pääjohtaja Kari Wihlman, maakuntajohtaja Kari Häkämies sekä inno-V:n toimitusjohtaja Didier van de Velde.

Lisätiedot:

Johtaja Markku Nummelin, Liikennevirasto, p. 040 548 7601

 

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta