Hyppää sisältöön

Paikannettavilla merimerkeillä turvallisuutta meriliikenteeseen - Pyhärannan ja Rauman pilotista hyviä kokemuksia

Julkaistu 26.4.2018

Liikennevirasto on asentanut Suomen merialueelle jo 41 paikannettavaa viittaa. Viitat ja siihen liittyvät seurantajärjestelmät on kehitetty yhteistyössä Emergence Oy:n ja Meritaidon kanssa.

Asentajat sekä paikannettavat merimerkit laivan kannella.

Paikannettavia viittoja asennetaan (Kuva: Joonatan Ahlroos)

Liikennevirasto on asentanut Suomen merialueelle jo 41 paikannettavaa viittaa. Viitat ja siihen liittyvät seurantajärjestelmät on kehitetty yhteistyössä Emergence Oy:n ja Meritaidon kanssa. 

Kesällä 2016 paikannettavia viittoja pilotoitiin Helsingin edustalla, missä ne talven tullen joutuivat todelliseen testiinsä toimivuutensa ja kestävyytensä puolesta. Paikannustarkkuus ja energian kerääminen toimivat hyvin, mutta mekaanisessa kestävyydessä oli petrattavaa.

Lopullisen viitan suunnittelu alkoi alkuvuodesta 2017 ja sittemmin, marras-joulukuussa 2017 viittoja asennettiin Pyhärannan veneväylälle 29 kappaletta sekä kaksi Rauman edustalle.

”Talven aikana jäät siirtävät jopa satoja poijuja ja viittoja omilta paikoiltaan. Siirtynyt tai kokonaan irronnut merimerkki on ennen kaikkea turvallisuusriski, sillä se lisää karilleajon riskiä”, kertoo diplomi-insinööri Sami Lasma Liikennevirastosta.

Liikenneviraston uusissa viitoissa on aurinkovoimalla toimiva gps-paikannus. Sijaintitiedot lähetetään pilvipalveluun, josta tiedot siirtyvät Meritaidon kehittämän SeaDatics-järjestelmän kautta Liikenneviraston omiin järjestelemiin. 

”Tavallisen viitan paikaltaan irtoaminen tai siirtyminen havaitaan jokakeväisissä tarkastusmittauksissa tai väylien käyttäjien havaintojen perusteella, joten tiedon saamiseen saattaa mennä päiviä tai jopa viikkoja. Joskus viittoja häviää kokonaan. Paikannuksella varustetun viitan tapauksessa tieto sen sijainnista saadaan lähes välittömästi”, Lasma sanoo.

Liikennevirastolla on 17 000 kelluvaa viittaa merialueellaan. Suomen vesialue on matalaa ja ahdaskulkuista, joten siksi viittojakin tarvitaan muita maita enemmän. Tämäkin pilotti on osa Liikenneviraston digitalisaatiohanketta ja erityisesti sen osahanketta ”Merenkulun älyväylä”.


Lisätietoja:
diplomi-insinööri Sami Lasma, p. 029 534 3341 tai [email protected]

 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta