Takaisin

Näytön paikka: Kansainvälinen yleisö seuraamaan automaattisten ajoneuvojen testejä lumisella Aurora-älytiellä

Näytön paikka: Kansainvälinen yleisö seuraamaan automaattisten ajoneuvojen testejä lumisella Aurora-älytiellä

Julkaistu 11.01.2018

Liikenneviraston ja Trafin käynnistämässä Arctic Challenge -tutkimushankkeessa suomalaiset yritykset ratkaisevat tieliikenteen automaation ongelmia talvisissa ja pohjoisissa olosuhteissa. Kenttäkoeviikko pidetään 15.–19.1.2018 Aurora-älytiellä Muoniossa.

Automaattisten ajoneuvojen ennustetaan vaiheittain täyttävän maantiet seuraavien vuosien ja vuosikymmenien aikana. Automaation myötä odotetaan liikenneturvallisuuden parantuvan, tieliikenteen päästöjen vähentyvän ja liikennevirtojen sujuvoituvan.

"Automaation ympärivuotiseen suorituskykyyn vaikuttaa erityisesti pohjoisessa se, miten ajoneuvot selviävät talviolosuhteista. Antureiden toimintavarmuus ja automaattiajoneuvojen älykkyys esimerkiksi paikannuksessa joutuvat todelliseen testiin, kun ympärillä pöllyää lumi ja tien pinnan peittää jää", kertoo Liikenneviraston projektipäällikkö Ilkka Kotilainen.

”Automaation talvihaasteiden tutkimuksessa meillä suomalaisilla on kotikenttäetu puolellamme ja tämän tutkimushankkeen avulla voimmekin tuoda esille osaamistamme myös kansainvälisessä kontekstissa”, painottaa johtava asiantuntija Anna Schirokoff Trafista. 

Reunapaalut ja matkaviestiverkko automaattiajoneuvoja avustamassa

Arctic Challenge -tutkimushankkeen kenttäkoejaksolla yritykset tutkivat pohjoisissa olosuhteissa automaattisen ajoneuvon paikannusta reunapaalujen avulla ja matkaviestiverkon suorituskykyä vaaranpaikoista varoittavien ennakoivien viestien lähettämisessä.

"Kenttäkokeiden aikana tutkitaan, voidaanko reunapaaluihin sijoitetulla langattomalla radiotekniikalla parantaa automaattisen ajoneuvon paikkatietoa. Matkapuhelinverkossa lähetettävillä varoitusviesteillä taas tutkitaan kuljettajan sekä automaattisen ajoneuvon varoittamista ennakkoon esim. lumisateen heikentämästä näkyvyydestä tai tielle pysähtyneestä ajoneuvosta", toteaa Schirokoff. 

Kansainväliset asiantuntijat saapuvat Aurora Summitiin

Arctic Challenge -kokeilut tehdään Aurora-älytiellä Muoniossa. Älytie on 10 km testijakso, joka on varusteltu tukemaan automaattisen liikenteen testausta.

Arctic Challengen ensimmäisen testiviikon aikana 16.–17.1.2018 järjestetään Aurora Summit. Summit kokoaa paikalle Suomen keskeisimmät älyliikenteen toimijat kalustoineen sekä yli 250 autonomisen liikenteen asiantuntijaa Suomesta ja ulkomailta. Media on tervetullut paikalle seuraamaan testejä ja keskustelua (kts.mediayhteydet ja lisätiedot). 

 

Lisätietoja:

Arctic Challenge -tutkimushanke:
Ilkka Kotilainen, projektipäällikkö, Liikennevirasto, etunimi.sukunimi@liikennevirasto.fi, +358 50 311 8016 Twitter: @ilkkakoti

Anna Schirokoff, johtava asiantuntija, Trafi,  etunimi.sukunimi@trafi.fi, p. 029 5345 268 Twitter: @AnnaSchirokoff

Aurora-koealue:
Alina Koskela, projektipäällikkö, Liikennevirasto (Aurora-koealue)  etunimi.sukunimi @liikennevirasto.fi, 029 534 3170 Twitter: @alina_koskela

 Aurora Summit 2018 mediayhteydet ja lisätiedot: https://www.liikennevirasto.fi/-/kutsu-medialle-aurora-summit-2018-kokoaa-automaattisen-liikenteen-huippuasiantuntijat-olokselle-16-17-1-2018

Reija Viinanen, Aurora-verkostojohtaja, Liikennevirasto, etunimi.sukunimi@liikennevirasto.fi,  +358 400 423 370, Twitter: @ReijaViinanen

  

Twitter:

@SnowboxFinland

@Liikennelabra

 

Arctic Challenge -hanketta rahoittavat Liikennevirasto ja Trafi. Vuosille 2017–2019 ajoittuva hanke on osa Liikenneviraston rahoittamaa Aurora-älytiehanketta sekä Euroopan Unionin Verkkojen Eurooppa -rahoitteista NordicWay2-hanketta. Tutkimushankkeen testiviikot pidetään Aurora Vt21 (E8) -älytien 10 km testijaksolla. Hankkeita tekee kolme ryhmittymää, joita vetävät Lapin Ammattikorkeakoulu Oy, Sensible 4 Oy ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy. Hanke on osa Liikennelabra-yhteistyötä.

Arctic Challenge -tutkimushankkeessa mukana olevat yritykset: