Takaisin

Miten ja minne annat palautetta liikenteestä?

Miten ja minne annat palautetta liikenteestä?

Julkaistu 15.11.2018

Liikenteessä sattuu ja tapahtuu kaikenlaista, joten palautteen antaminen on monesti suositeltavaa. Tälle sivulle on koottu tietoa, mihin voit olla yhteydessä eri tapauksissa.

Kuvassa näytetään visuaalisesti, mihin liikenteen palautteet kannattaa välittää.

Vähemmän kiireelliset liikenneasiat

Liikenteen asiakaspalvelu on se paikka, johon kannattaa olla yhteydessä vähemmän kiireellisistä liikenneasioista. Tavoitat Liikenteen asiakaspalvelun arkisin klo 9–16 numerosta 029 502 0600 ja netissä https://palautevayla.fi/aspa. Palvelemme asiakkaitamme suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Liikenteen asiakaspalveluun voit olla yhteydessä muun muassa näistä asioista:

  • palaute teiden kunnossapidosta (esimerkiksi talvikunnossapidossa puutteita tai päällyste huonossa kunnossa)
  • ratojen ja laiturialueiden kunnossapito
  • vesiväylien kunnossapito
  • rikkinäiset katuvalot
  • lupien hakeminen
  • yleistä palautetta liikenteestä

Ilmoitathan palautetta koskevan paikan mahdollisimman tarkasti.

Ennen palautteen antamista kannattaa tarkistaa löydätkö tarvittavan tiedon vaikkapa Liikenteen asiakaspalvelun Usein kysyttyä -palvelusta tai Liikenneviraston Liikennetilanne-palvelusta.

Palauteväylän "Usein kysyttyä" -tietämyskantapalvelu löytyy osoitteesta palautevayla.fi/aspa. Palauteväylässä voit myös tarkastaa jo annetut palautteet kartalta. Liikennetilanne-palveluun on taas koottu ajankohtaista tietoa esimerkiksi tietöistä, talvikunnossapidosta, liikenteen häiriöistä ja kelikameroista. Palvelu löytyy osoitteesta liikennetilanne.liikennevirasto.fi.

Kiireellinen palaute tieliikenteestä

Liikenneviraston Tienkäyttäjän linjalle voi ilmoittaa liikenteen ongelmista ja vaarallisen heikosta tien kunnosta. Palvelemme ympäri vuorokauden numerossa 0200 2100.

Soitathan meille esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

  • puu kaatunut tielle
  • vaarallinen kuoppa tiellä
  • kiviä tai muita esineitä tiellä
  • tie vaarallisen liukas
  • tie muusta syystä ajokelvoton tai vaarallinen

Ilmoittajilta pyydetään tarkka tieto ongelman sijaintipaikasta. Tieliikennekeskuksen päivystäjä välittää ilmoitukset alueurakoitsijalle, joka päättää tarvittavista toimenpiteistä tielle asetettujen laatuvaatimusten perusteella. Huomaathan, että ilmoitus ei ole työtilaus.

Hätätilanne

Liikenteen hätätilanteissa oikea numero on 112.

Hätätilanteita tieliikenteessä ovat esimerkiksi:

  • onnettomuus tiellä
  • tulipalo tien läheisyydessä
  • iso eläin tiellä (esim. hirvi tai karhu)
  • vaarallinen kuski liikenteessä (esim. vaarallinen ylinopeus tai epäily rattijuopumuksesta)
  • ensiavun tarve