Takaisin

Maailman ensimmäisen nesteytetyllä maakaasulla kulkevan jäämurtaja Polariksen muotoilua ja teknologiaa esiteltiin CIMACin maailmankongressissa

Maailman ensimmäisen nesteytetyllä maakaasulla kulkevan jäämurtaja Polariksen muotoilua ja teknologiaa esiteltiin CIMACin maailmankongressissa

Julkaistu 6.6.2016

Suomen uusimman jäänmurtajan, Polariksen, muotoilua ja teknisiä ominaisuuksia esiteltiin maanantaina 6.6. Helsingissä, osana CIMACin maailmankongressia.

$mainPictureAltText.data

Polaris on kaikkien aikojen ympäristöystävällisin dieselsähköllä toimiva jäänmurtaja. Polttoaineena Polaris käyttää sekä vähärikkistä dieseliä että nesteytettyä maakaasua, eli LNG:tä, mikä vähentää päästöjä merkittävästi. Rungon erikoinen muotoilu ja käyttövoimaratkaisut minimoivat jäävastuksen ja maksimoivat aluksen jäänmurtokapasiteetin.

Polariksen pääasiallinen tehtävä on jäänmurto ja alusten avustaminen Itämerellä. Lisäksi sillä on valmius öljyntorjuntatehtäviin, hätähinauksiin ja pelastustehtäviin avomerellä vuoden ympäri.

Suomen uusin jäänmurtaja Polaris astuu näyttämölle historiallisella hetkellä. Ensi vuonna Suomi juhlii satavuotista itsenäisyyttään, ja vuoden teema, "Yhdessä" sopii hyvin kuvaamaan myös uuden jäänmurtajan suunnittelu- ja rakentamisprosessia. Polaris on suomalaisten ja suomalaisen maailmankuulun osaamisen ja yhteisten ponnistusten tulos, mikä on kertynyt jäänmurtajien suunnittelun, rakentamisen ja käytön myötä.

Polariksen tekninen määrittely ja innovaatiot perustuvat Liikenneviraston arvioon merikuljetusten toimivuuden ympärivuotisista vaatimuksista. Liikenneviraston johdolla Suomen meriklusterin erityisosaaminen on hyödynnetty maksimaalisesti Polariksen suunnittelu- ja rakentamisprosessissa.

”Tehtävänämme on turvata talvimerenkulun edellytykset ja huolehtia elinkeinoelämän merikuljetusten tehokkaasta ympärivuotisesta toimivuudesta Suomessa. Toivotamme uuden murtajan tervetulleeksi vahvistamaan jäänmurtokapasiteettia”, sanoo Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen.  

Asiantuntijat seuraavista yhtiöistä: ABB, Arctech, Liikennevirasto, Aker Arctic, Arctia, Wärtsilä, ILS ja Lamor esittelivät uuden jäänmurtajan muotoilua ja teknisiä ominaisuuksia CIMACin maailmankongressissa Helsingissä.

Lisätietoja Liikenneviraston roolista jäänmurtaja Polariksen suunnittelussa ja rakentamisessa antaa Talvimerenkulkuyksikön päällikkö Jarkko Toivola, puh. 029 534 3327.

Polaris on saanut rahoitusta EU:n TEN-T -ohjelmasta.