Hyppää sisältöön

Liikkumisen palveluita kokeiltiin haja-asutusalueella - Ylläs MaaS -kokeilusta myönteistä palautetta

Julkaistu 06.09.2017

Keväällä 2017 päättyi kaksikautinen, Ylläksen matkailukeskuksen alueella toteutettu Ylläs Around MaaS -kokeilu (Mobility as a Service), jonka kautta haettiin uutta tietoa siitä, miten uudenlaisten liikkumisen palveluiden rakentaminen ja tarjoaminen toimivat haja-asutusalueella. Keväällä kerätyn palautteen perusteella sekä matkustajat että kuljetuspalvelujen tuottajat kokivat palvelun onnistuneeksi.

Ylläs Around -kokeilun tavoitteena oli luoda kestävä liikkumisen ratkaisu, joka mahdollistaisi asiakkaiden tarpeisiin vastaavan, kohtuuhintaisen, ympäristöystävällisen, kustannustehokkaan ja turvallisen liikkumisen alueella ilman omaa autoa. Kokeilussa olivat mukana Liikennevirasto, Kolarin kunta, Ylläksen matkailuyhdistys ry, alueella toimivat taksi- ja bussiyrittäjät sekä mobiilipalveluita tuottavista yrityksistä ensimmäisellä kokeilukaudella TeliaSonera ja toisella Semel Oy

Kokeilussa kehitettiin Ylläs Around -niminen mobiilisovellus, jonka avulla käyttäjä pystyi hakemaan itselleen sopivan matkaketjun, varaamaan haluamansa matkan ja lopuksi maksamaan matkansa mobiilisti. Kokeilu toi lisäksi mukanaan uutta liiketoimintaa, kun alueella lanseerattiin myös muita matkoja helpottavia mobiilipalveluita ja uusi kolmesti viikossa ajava Ylläs Shuttle -linja.

Liikkumisen palvelut vaativat laadukasta dataa ja yhteistä tahtotilaa


– Ylläs Around -kokeilussa korostui yhteistyö ja laadukkaan datan merkitys. Liikenneviraston tehtävänä on toimia uusien liikkumisen palvelujen mahdollistajana, ja kokeilu tuottikin tietoa elementeistä, joita liikkumisen palvelujen luominen ja omaksuminen vaativat, tiivistää Liikenneviraston yksikön päällikkö Asta Tuominen kokeilun antia.

Ylläs Around osoitti, että täysin markkinaehtoisen MaaS-ratkaisun kehittäminen vaatinee huomattavasti laajempaa, kuin pilotissa kokeiltua toiminta-aluetta sekä käyttäjämäärien merkittävää kasvua.

Ylläs Around synnytti toimijoissa kiinnostuksen ja halun palvelun jatkokehittämiseen.

– Saavutettavuus ja helposti löydettävät yhteydet ovat matkailukeskuksen kasvun edellytys. Monipuoliset liikkumisen palvelut hyödyttävät sekä matkailijoita että paikallisia, sanoo projektipäällikkö Joanna Karinen Ylläksen Matkailuyhdistyksestä. Ensi kaudelle seudulle tullaan kehittämään aluebussin toimintaa, autojen vertaisvuokrauspalveluita sekä parantamaan dataa avoimen tietokantarajapinnan takana.

Semel Oy jatkaa mobiiliapplikaatioiden kehitystä tuomalla tulevalle kaudelle asiakkaiden palautteiden perusteella parannetun applikaation, joka toimii laajemmalla alueella.

– MaaS-liiketoiminta tulee olemaan tärkeä osa liiketoimintaamme ja pyrkimyksenämme on mahdollistaa myös muiden toimijoiden liittyminen alustaratkaisuumme, kertoo Semel Oy:n MaaS-liiketoimintajohtaja Jan Malmgren.

Ylläs Around toteutettiin osana Liikenneviraston Aurora-hankekokonaisuutta. Aurora -hankkeen tavoitteena on luoda arktinen älyliikenteen testausekosysteemi, joka mahdollistaa tieliikenteen automaation ja älykkään väyläomaisuuden hallinnan kokeiluja kaikissa olosuhteissa. MaaS-ratkaisujen kehittäminen kuuluu Auroran osahankkeisiin.


Lisätietoja:

Yksikön päällikkö, liikkumisen palvelut ja älyliikenne, Asta Tuominen, Liikennevirasto, etunimi.sukunimi(at)liikennevirasto.fi

Liiketoimintajohtaja Jan Malmgren, Semel Oy, etunimi.sukunimi(at)semel.fi

Kehitysjohtaja Johanna Koivumaa, Kolarin kunta, etunimi.sukunimi(at)kolari.fi

Projektipäällikkö Joanna Karinen, Ylläksen Matkailuyhdistys ry, etunimi.sukunimi(at)yllas.fi
 

Ylläs Around MaaS -vaikuttavuustutkimus

Liikenneviraston Aurora-projekti

 

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta