Ratatekninen oppimiskeskus on tulevaisuudessa se paikka, johon ratapuolen asiantuntijat kokoontuvat osoittamaan ammattitaitonsa ja oppimaan lisää. Oppimiskeskuksesta löytyy vaihteiden lisäksi muun muassa hitsaustilat, asetinlaitteita ja satoja metrejä raiteita. Keskuksen pihalla on myös sähköradan ja tasoristeyksen korjausalueet.
"Haluamme toimia edelläkävijänä rautatiealan osaamisen ylläpidossa ja kehittämisessä. Muun muassa tästä syystä rakensimme Kouvolaan ratateknisen oppimiskeskuksen", totesi Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen keskuksen avajaispuheessaan.
Aikaisemmin Suomessa ei ole ollut paikkaa, joka olisi tarjonnut puitteet esimerkiksi rautatievaihteiden kunnossapidon harjoitteluun. Vaikka kyseessä on Suomen ensimmäinen ratatekninen oppimiskeskus, ei se häpeä edes kansainvälisessä vertailussa.
"Kävimme hakemassa mallia esimerkiksi Ruotsista, Englannista ja Japanista. Lopputuloksena on maailman modernein rautatiealan oppimiskeskus", sanoo keskuksen suunnitteluun vahvasti osallistunut Liikenneviraston tekniikka- ja ympäristöosaston johtaja Markku Nummelin.