Takaisin

Kehä I:llä valmistui iso parantamisurakka – noin 20–30 prosenttia autoilijoista vältteli työmaa-aluetta ruuhka-aikoina

Kehä I:llä valmistui iso parantamisurakka – noin 20–30 prosenttia autoilijoista vältteli työmaa-aluetta ruuhka-aikoina

Julkaistu 29.09.2017

 

Maaliskuussa 2016 alkanut Kehä I:n perusparannus Espoon rajalta Hämeenlinnanväylälle on saatu päätökseen kaksi kuukautta etuajassa. Hankkeen tavoitteena oli liikenteen sujuvoittaminen, turvallisuuden parantaminen ja ympäristöhäiriöiden vähentäminen.

”Etukäteen oli tiedossa, että työmaa tulee aiheuttamaan Kehälle huomattavia ruuhkia. Siksi kehotimme mediassa ja omissa kanavissamme kansalaisia miettimään hankkeen ajaksi vaihtoehtoisia reittejä tai matkustusajankohtia, sekä hyödyntämään enemmän joukkoliikennettä. On ollut mukava huomata, että toiveita on myös kuunneltu”, sanoo hankkeen projektipäällikkö Jarmo Nirhamo Liikennevirastosta.

Liikenteen määrää ja viivytyksiä seurattiin työmaan aikana liikenneviraston automaattisen laskentajärjestelmän tiedoista. Laskentatietojen mukaan liikenne työmaa-alueella väheni ruuhka-aikoina peräti 20–30 prosenttia. Koko vuorokauden liikennemäärät ovat olleet noin 10 prosenttia edellisvuotta pienempiä. Urakan valmistuttua liikenne on palannut takaisin Kehä I:lle, ja koko vuorokauden liikennemäärät ovat jo elokuun alussa palautuneet työmaata edeltävälle tasolle.

Mitä parannushankkeeseen kuului?

Parannushankkeessa jatkettiin kolmansia kaistoja Espoon rajalta Vallikalliosta Vihdintielle, sekä uusittiin ajoratojen pohjarakenteita. Hämeenlinnanväylälle pohjoiseen suuntautuvat rampit rakennettiin sujuvammiksi ja kaistajärjestelyjä parannettiin. Vihdintien, Hämeenlinnanväylän ja Kaarelantien ylittävät risteyssillat korjattiin, samoin Mätäjoen ylittävä silta.

Jalankulkijoille ja pyöräilijöille rakennettiin uusi ylikulkukäytävä Vihdintien yli. Hämeenlinnanväylän liittymässä uusittiin huonokuntoinen alikulkukäytävä. Lisäksi meluntorjuntaa tehostettiin rakentamalla korkeampia meluesteitä ja silloille melukaiteita, ja bussipysäkkejä parannettiin sujuvoittamalla bussien liittymistä muuhun liikenteeseen.

Urakkasopimuksen mukaan töiden oli valmistuttava marraskuuhun 2017 mennessä. Urakoitsija Graniittirakennus Kallio Oy sai kuitenkin liikennehaittaa aiheuttavat tie- ja siltatyöt valmiiksi jo heinäkuun alussa. Kesän ja alkusyksyn aikana työmaa-alueella on vielä tehty pienempiä töitä ja viimeistelyjä. Myös Konalan puiston koira-aitaus päästiin korjaamaan, kun meluesteet ja vesihuollon muutostyöt alueella valmistuivat. Kaupunki avaa koira-aitauksen heti kun uusi kasvillisuus on lähtenyt riittävästi kasvuun.

Parannettu Kehä I sujuvoittaa liikennettä ja parantaa turvallisuutta

Kehä I on Suomen vilkkaimmin liikennöity tie, jonka ruuhkat ovat olleet tuttuja tuhansille autoilijoille jo ennen parannusurakkaa. Kova kulutus ja Suomen sääolosuhteet heikentävät teiden ja siltojen rakenteita vuosien saatossa. Korjaustöiden tärkeimpänä tavoitteena onkin ollut liikenteen sujuvoittaminen ja turvallisuuden parantaminen. Esimerkiksi Leppävaaraan saakka liikennettä hidastanut pullonkaula Vihdintien liittymässä on poistunut lisäkaistojen myötä.

Tällä hetkellä Kehä I:llä on käynnissä Keilaniemen alueen parannusurakka, jonka on määrä valmistua vuonna 2019. Mikäli eduskunta hyväksyy valtiovarainministeriön budjettiesityksen, korjataan Kehä I:llä seuraavaksi Laajalahden kohtaa. Tämän hetkisen arvion mukaan rakennussuunnittelu käynnistyy syksyllä 2018.

Kartta: Espoon rajan ja Hämeenlinnanväylän välillä tehdyt parannustyöt

Lisätietoja: www.liikennevirasto.fi/keha1, Facebook: /kehaykkonen
Projektijohto: Liikennevirasto - Jarmo Nirhamo p. 0295 343596, jarmo.nirhamo@liikennevirasto.fi
Tiedotetilaukset ja hanketta koskevat kysymykset: keha1@ahjocomms.fi