Takaisin

Joensuu on ensimmäinen Waltti-kaupunki

Joensuu on ensimmäinen Waltti-kaupunki

Julkaistu 25.2.2015

Joukkoliikenteen uusi lippu- ja maksujärjestelmä Waltti aloitti tammikuussa 2015 valtakunnallisen laajenemisen. Ensimmäisenä järjestelmän on ottanut käyttöön Joensuun kaupunki.

Tarve edistää joukkoliikenteen käyttöä ja tarjota asiakkaiden tarpeita vastaavia liikennepalveluita on ollut tausta-ajatuksena, kun 22 kaupunkiseutua ja yhdeksän ELY-keskusta aloittivat yhteisen lippu- ja maksujärjestelmän valmistelun perustamalla järjestelmää varten TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:n. Tavoitteena on saattaa mahdollisimman moni kansalainen yhtenäisen lippu- ja maksujärjestelmän piiriin vuoteen 2017 mennessä.

"Aloitimme Waltin tuotantokäytön tammikuussa 2014. Ensimmäisenä järjestelmä otettiin käyttöön Joensuussa. Siellä Walttia ryhdyttiin testaamaan käytännössä kesällä 2014", kertoo TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:n markkinointi- ja viestintäpäällikkö Rita Sadinkangas.

Kevään aikana Walttiin ovat siirtymässä myös Jyväskylä, Kuopio ja Oulu.

"Kesällä ovat vuorossa Lahti, Kouvola, Lappeenranta ja Kajaani sekä Keski-Suomen ELY. Loppuvuodesta ja ensi vuoden aikana tulevat lähes kaikki muut omistajatahot Waltti-järjestelmän piiriin", Sadinkangas kertoo.
Pitkällä aikavälillä Waltti on määrä kehittää yhteensopivaksi myös esimerkiksi raideliikenteen, lentoliikenteen, taksien ja muun kaukoliikenteen kanssa.

Kattava latausverkosto

Walttiin siirtyminen on matkustajien kannalta helppoa, kunhan kyseinen kaupunkiseutu on ensin tehnyt tarvittavat muutostyöt omiin järjestelmiinsä ja liikenteenharjoittajat päivittäneet rahastuslaitteensa.
Waltin käyttöä helpottaa jatkossa myös se, että kortin latausverkostosta tulee entistä kattavampi. Matkustusoikeutta voi tällä hetkellä ladata kaupungin asiakaspalvelupisteessä ja liikennevälineissä. Lähikuukausina korttia voi ladata myös netissä, jatkossa lisäksi R-kioskeissa, päivittäistavarakaupoissa ja Matkahuollon palvelupisteissä.

"Joensuussa molemmat joukkoliikennetoimintaa harjoittavat liikennöitsijät, Linja–Karjala ja Savo–Karjalan Linja, olivat aktiivisesti alusta asti mukana. Waltti on siellä toiminut erinomaisesti heti käyttöönotosta eli tammikuusta lähtien", Rita Sadinkangas kertoo.

Joensuun kaupungin joukkoliikennelogistikko Marja-Leena Inkinen-Remes tähdentää sitä, että kaupungilla oli voimakas tahto päästä eroon vanhasta, monien miestä sekavasta lippujärjestelmästä ja korvata se uudella.

"Muun muassa tästä syystä lähdimme hyödyntämään Walttia. Viime elokuussa alkoi Waltin käyttö koululaislipuissa ja tämän vuoden tammikuun lopulla oli aika laajentaa Waltin käyttö vaiheittain seuraaviin kausi- ja arvolipputuotteisiin", hän kertoo.

Myös Inkinen-Remes korostaa valtakunnallisuuden lisäetua. Sitä mukaa kun Waltti-järjestelmän käyttöönotto laajenee, korttiin ladatulla arvolipulla voi matkustaa myös muissa Waltin käyttöönottaneissa kaupungeissa.

"Meidän siirtymävaiheemme oli kohtuullisen vaativa, koska oli paljon uutta yhteensovitettavaa tekniikkaa. Ratkaisu on joka tapauksessa kannattanut. Myöhemmin päätöksensä tekevät pääsevät istahtamaan vielä valmiimpaan pöytään kuin me pioneerit", hän sanoo pieni pilke silmäkulmassaan.