Takaisin

Helsinki–Riihimäki-hanke: lisäraide valmistui Keravalla, Järvenpään paalutukset tehty

Helsinki–Riihimäki-hanke: lisäraide valmistui Keravalla, Järvenpään paalutukset tehty

Julkaistu 06.09.2017

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa on saatu onnistuneesti päätökseen kaksi merkittävää työvaihetta, joista liikenteellisesti vaikuttavin on Keravan ratapihan lisäraiteen valmistuminen. Uusi raide palvelee erityisesti Äänekosken uuden tehtaan kuljetuksia. Järvenpäässä puolestaan saatiin valmiiksi pohjanvahvistustyöt paalutuksineen, jotka tehtiin erittäin tiukalla aikataululla.

– Keravalle valmistunut lisäraide palvelee Vuosaaren satamaan menevää liikennettä, joka lisääntyy Äänekosken uuden biotuotetehtaan käynnistyttyä. Lisäraiteen rakennus Keravalle meni kaikin puolin sujuvasti, työ pysyi budjetissa ja valmistui aikataulussa, projektinjohtaja Juha Kansonen kertoo.

Keravan ohella työt ovat olleet kesän aikana kiivaasti käynnissä Järvenpäässä, jossa jatkuu lisäraiteen rakentaminen. Kesän tavoitteena oli saada Ainola–Purola välin erittäin haastavat pohjavahvistustoimenpiteet tehtyä uuden läntisen lisäraiteen osalta sinä aikana, kun nykyinen läntinen raide oli pois käytöstä kolmen kuukauden liikennejärjestelyn ajan.

– Noin kilometrin matkalle jouduttiin rakentamaan yli 10 000 m² pysyvää teräsponteilla toteutettua tukiseinää, jota hyödyntäen paalutettiin yli 22 kilometriä paalulaattojen paaluja. Paalujen varaan on valettu lähes 10 000 m² teräsbetonilaattaa, Kansonen kertoo jättiponnistuksesta.

Huolellinen suunnittelu lyhensi töiden kestoa ja toi kustannussäästöjä

Ainola–Purola välillä onkin tehty kesän ajan pitkiä päiviä ja töitä myös viikonloppuisin.

– Parhaimmillaan linjalla oli samaan aikaan viisi paalutuskonetta ja kolme porapaalukonetta, muuten töitä ei olisi ehditty tehdä. Liikennekatkon ja töiden huolellisen suunnittelun takia ponnistus pystyttiin tekemään päivätyönä. Jos työt olisi tehty alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti lyhyissä liikennekatkoissa öisin, olisi niiden kesto ollut moninkertainen. Tehokkuus toi myös kustannussäästöjä, Kansonen toteaa.

Hän kiittää alueen asukkaita ymmärryksestä rakennustöitä ja niiden aiheuttamia haittoja kohtaan. Syksyn alkaessa työt radan varrella jatkuvat, mutta pienemmällä teholla. Kesän ajan liikenteeltä suljettuna ollut laituriraide 1 palaa käyttöön sekä Järvenpäässä että Saunakalliossa lokakuun 2. päivä.

Helsinki–Riihimäki hankkeen työt käynnistyvät seuraavaksi Riihimäen suunnalla, jossa uusitaan koko henkilöratapihan raiteistot ja rakennetaan matkustajien käyttöön korkeat laiturit. Kokonaisuudessaan hanke jatkuu vuoteen 2020, jolloin se valmistuessaan mahdollistaa sujuvamman liikenteen sekä taajamajunavuorojen lisäämisen tällä rataosalla.

Lisätietoja:

projektinjohtaja Juha Kansonen, puh. 0295 34 3633, juha.kansonen(at)liikennevirasto.fi

projektipäällikkö Riitta Parviainen, puh. 0295 34 3034, riitta.parviainen(at)liikennevirasto.fi

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa parannetaan Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosuuden, pääradan välityskykyä. Hanke toteutetaan kahdessa vaiheessa, joista ensimmäinen on käynnissä vuosina 2016–2020. Lisätietoa: www.liikennevirasto.fi/helsinki-riihimaki ja www.facebook.com/jarvenpaanlisaraide/