Hyppää sisältöön

Helsingin ratapihan parannustyöt ovat valmistuneet ja junaliikenne on palannut normaaliksi

Julkaistu 6.8.2018

HELRAn ratatyöt ovat valmistuneet tämän kesän osalta ja junaliikenne normalisoitui sunnuntaina. Hanke on edennyt toivotusti ja budjetti alitetaan näillä näkymin viidellä miljoonalla.


Helsingin ratapihan parannustyöt ovat tältä kesältä ohitse: junaliikenteen poikkeusjärjestelyt päättyivät sunnuntaiaamuna viiden aikaan aamulla. Liikenneviraston projektipäällikkö Pekka Rautojan mukaan hanke on edennyt jopa odotettua paremmin. ”Kaikki on onnistunut poikkeuksellisen hyvin ja kustannusarviotakin on alennettu viidellä miljoonalla.”

Matkustajille HELRAn ratatöiden valmistuminen tämän vuoden osalta tarkoittaa Helsingin ja Pasilan välisen junaliikenteen normalisoitumista. Pasilan asemarakennuksen ja aseman lisäraiteen rakentaminen jatkuu, mutta työt eivät aiheuta muutoksia matkustajaliikenteessä.

Suunnittelu ja yhteistyö onnistuneet hyvin

Projektipäällikkö kertoo kesän töiden onnistuneen hyvin perusteellisen ennakkosuunnittelun ansiosta. Pääradan sähkökatkos heinäkuun puolessavälissä ja Huopalahden suunnan vaihdevika toivat ulkopuolisia haasteita hankkeelle, mutta niistäkin selvittiin ilman suurempia vaikeuksia.  ”Liikennevirasto, VR, HSL ja Finrail tekivät saumatonta yhteistyötä alusta alkaen. Ammattitaitoisen suunnittelun ja tiiviin yhteydenpidon ansiosta kaikki sujui erinomaisesti”, Rautoja kiittelee.

Hanke on saanut positiivista palautetta etenkin asemien opastuksesta. Myös kehitysehdotukset ovat olleet tervetulleita, ja ne on huomioitu töiden edetessä.

Lopputuloksena nopea ja joustava junaliikenne

Ratapihan parannustöitä jatketaan ensi keväänä maan sulettua. Tänä kesänä ratapihalla valmistuivat läntiset ja itäiset raiteet – kesällä 2019 aherretaan keskimmäisten parissa. Ensi vuonna työt on tarkoitus toteuttaa pienemmissä osissa, jotta junaliikenteelle aiheutuvat haitat olisivat mahdollisimman vähäisiä.

Projektin valmistuttua liikennöinnistä Helsingin ja Pasilan välillä tulee joustavampaa, kun tehdyt muutokset parantavat radan häiriönsietokykyä. Parannetun turvalaitetekniikan ansiosta junat kulkevat sujuvammin ja ratapihalle lisätyt vaihteet mahdollistavat useampia kulkureittejä junille. ”Jos radassa tai junissa on vikoja, uusien vaihteiden avulla toiset junat voivat ohittaa niitä ja pysyä siten aikataulussa”, Rautoja selittää. Hankkeen myötä myös liikenteen lisääminen on mahdollista tulevaisuudessa.

Kokonaisuudessaan Helsingin ratapihan parannushankkeen on tarkoitus valmistua kahden vuoden kuluttua. Suunnitelmien mukaan Pasilan asemarakennus sekä lisäraide ovat käytössä vuonna 2020 ja matkustajat saavat nauttia mahdollisimman häiriöttömästä junaliikenteestä.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta