Viime kesänä toteutettiin useita kokeiluja, esimerkiksi SL Asfaltti Oy kokeili ”Reaaliaikaisen massanseurantajärjestelmän pilotointia”. Lähtökohtana työlle oli selvittää, kuinka voidaan yhdistää asfalttiaseman ohjausjärjestelmän tuottaman toteumatiedon ja massan seurantajärjestelmän tiedot kokonaisuudeksi, josta kukin työhön osallistuva taho voi reaaliaikaisesti seurata tarvitsemiaan tietoja. Lisäksi tutkittiin mahdollisuutta toimittaa automaattisesti tilaajan odotusten mukainen toteumaraportti.
Tämä, kuten muutkin kokeilut saivat oivaltamaan, miten tällaiset ratkaisut ovat toteutettavissa ja miten ne voivat tehostaa sekä yrityksen että tilaajan työtä. Kaikista jo toteutetuista ja meneillään olevista piloteista löytyy tietoa täältä.
”Liikennevirasto toivoo, että nekin yritykset, jotka eivät vielä ole erilaisissa kokeiluissamme mukana, lukisivat kokeiluraportit ja toisivat esiin alan teknologian kehittämiseen liittyviä ajatuksiaan. Vaikka alussa uudet työtavat voivat tuntua työläiltä, kun järjestelmiä vasta kehitetään ja otetaan käyttöön, varmaa on jo nyt, että digitalisaatio tulee tehostamaan toimintaa", toteaa hankinnan asiantuntija Katri Eskola Liikennevirastosta.
Asfaltin tiivistyksen laitevalmistajat esittelevät osaamistaan Orimattilassa
Asfalttipäällysteen valmistusprosessissa yksi tärkeimmistä työvaiheista on tuoreen, tielle levitetyn asfalttimassan tiivistäminen. Viime kesänä NCC Industry Oy toteutti kokeilun ”Tiiveyden tarkkailu jyräyksessä”, jossa selvitettiin, miten tiivistystyön tasalaatuisuutta voidaan varmistaa ja raportoida tilaajalle jyrän mittaus- ja ohjausjärjestelmää käyttäen.
Tänä kesänä tämän tärkeän aiheen parissa jatketaan järjestämällä aiheesta laajempi tutkimus ja kokeilu, jossa tätä teknologiaa tarjoavilla yrityksillä on tilaisuus esitellä omaa laitteistoaan tietyökohteella Orimattilassa heinä- ja elokuun vaihteessa.
Jokaiselle toimijalle varataan oma alue, jossa tiivistystyö tehdään sen kalustolla. Liikennevirasto tekee kohteesta tutkimuksen, joka raportoidaan Tampereen teknillisen yliopiston diplomityönä.
”Diplomityöntekijämme seuraa tapahtumia ja kirjaa ylös, minkä kohteen kukin toimija on tehnyt. Näistä kohteista otetaan porausnäytteet ja niiden perustella tutkitaan, miten automaattisesti raportoitu tieto tiiveydestä vastaa porausnäytteistä perinteisesti mitattua tyhjätilaa”, Eskola kertoo.
Orimattilan kokeiluun mukaan ovat ilmoittautuneet Asfalttikone ABM Oy, Real Machinery, Wihuri Oy Witraktor, Volvo ja Wirtgen. Kokeilu on herättänyt kiinnostusta alan toimijoissa ja myös Ruotsin Trafikverketin edustajat ovat tulossa sitä seuraamaan.
Nämä kokeilut ovat osa Liikenneviraston digitalisaatiohankkeen osahanketta kolme (Tieverkon ennakoiva kunnonhallinta). Kokeilut on toteutettu yhteistyössä yritysten kanssa ELY-keskusten kilpailuttamien tienpäällystysurakoiden osana.
Lisätietoja:
hankinnan asiantuntija Katri Eskola puh. 029 534 3507 tai [email protected]