Takaisin

Asiakaspalvelun ajankohtaiset: Valaistus on nyt tärkeää

Asiakaspalvelun ajankohtaiset: Valaistus on nyt tärkeää

Julkaistu 14.11.2018

Vuodenajan vaihtuminen näkyy yhteydenotoissa asiakaspalveluumme. Juuri nyt kysymyksiä ja toiveita herättää katuvalaistus.

Tien yövalaistus

Asiakkaiden palaute ja kehitysehdotukset tie- ja rataverkkoja koskevista aiheista ovat tervetulleita, jotta liikkuminen olisi turvallista ja sujuvaa. Tästä lähtien nostamme uutisissa kerran kuussa esiin muutaman teeman, joista asiakaspalveluumme on oltu yhteydessä.

Rikkoontunut valaistus

Iltojen pimetessä asiakasneuvojamme ovat saaneet useamman kyselyn tai ilmoituksen siitä, että katuvalaistuksessa on rikkoontuneita lamppuja. Jos haluat ilmoittaa rikkinäisestä valaisimesta tai lampusta, kätevin kanava tähän on sähköinen palautekanava osoitteessa https://liikenne.palautevayla.fi/. Siellä voit sivustolle avautuvasta kartasta merkata alueen ja antaa haluamasi tiedot. Voit pyytää palvelussa myös yhteydenottoa sinuun toivomallasi tavalla. Voit myös kirjoittaa viestin chat-kanavalle arkisin kello 12–16 osoitteessa https://palautevayla.fi/, lähettää sähköpostia osoitteeseen liikenteen.asiakaspalvelu@ely-keskus.fi tai soittaa asiakaspalveluumme 0295 020 600 arkisin klo 9–16, kun aiheena on teiden tai rautateiden asemalaitureiden valaistus.

Jos otat yhteyttä puhelimitse, asiakasneuvojamme tiedustelee ensin tarkan osoitteen tarkistaakseen kartalta, kenen toimialueelle ja vastuulle kyseisen tieosuuden valaistuksen hoitaminen kuuluu. Jos se kuuluu Liikennevirastolle, välitämme puhelusi Tienkäyttäjän linjalle. Sieltä ilmoitus lähtee hoitourakoitsijalle. Jos alueen valaistus kuuluu kaupungin tai kunnan vastuulle, annamme yhteystiedot asiasta vastaavalle toimijalle. Yksittäisiä valaisimia ei yleensä lähdetä erikseen vaihtamaan, vaan ne vaihdetaan säännöllisen tarkastuskierroksen yhteydessä.

Toiveita uusista katuvaloista

Asiakkailta tulee tähän aikaan vuodesta toiveita myös aivan uusien tie- tai katuosuuksien valaistuksen rakentamisesta. Nämä toiveet käsitellään toimenpide-ehdotuksina, jotka toimitetaan edelleen asiasta vastaavalle taholle, . Ehdotuksen uudesta valaistuksesta  voi tehdä myös sähköisen palautekanavan palvelussa https://liikenne.palautevayla.fi/ valitsemalla palautteen tyypiksi vaihtoehdon ”Kehitysehdotus”. Ehdotuksiin on hyvä laittaa tarkka kohteen osoite sekä hyvät perustelut toimenpiteelle. Nykyisin valaistusta rakennetaan harvoin yksittäisenä hankkeena, vaan tievalaistuksen rakentaminen sisältyy johonkin tien laajempaan parantamishankkeeseen. Voit lukea asiasta tarkemmin täältä.

Muita aiheita: teiden päällysteet ja vahingonkorvaukset

Tiepäällysteiden kunto, kuten kuopat, reiät, tiellä oleva vesi, tielle kaatunut puu tai liukkaus huolestuttavat asiakkaita usein. Liikenneviraston Tienkäyttäjän linjalle voi ilmoittaa maanteiden kunnosta soittamalla numeroon 0200 2100 (24 h/vuorokaudessa). Tieliikennekeskus välittää nämä ilmoitukset alueurakoitsijalle, joka päättää tarvittavista toimenpiteistä tielle asetettujen laatuvaatimusten perusteella. Ilmoitus ei ole työtilaus eikä ilmoittajalta kysyttyjä henkilötietoja välitetä eteenpäin.

Jos auto tai muu kulkuväline vahingoittuu tien huonon kunnon vuoksi, sähköisen vahingonkorvauslomakkeen voi täyttää ELY-keskuksen nettisivuilla. Jos nettipalvelun käyttö ei ole mahdollista, liikenteen asiakaspalvelu voi postittaa paperilomakkeen asiakkaalle. Katso tarkat menettelyohjeet vahingonkorvauksen hakemiseen.

Asiakaspalvelu on olennainen osa Liikenneviraston ja ELY-keskusten toimintaa. Kaikki eri kanavien kautta tulevat palautteet ja ehdotukset käsitellään, välitetään kyseisestä alueesta vastaavalle taholle sekä huomioidaan toiminnan kehitystyössä. Jokaisen tie- ja rataverkon käyttäjän tyytyväisyys ja turvallisuus ovat meille tärkeitä asioita.