Museosillat

Ahdaskurun silta sijaitsee lähellä Suomen ja Norjan valtakunnan rajaa Enontekiöllä. Se valmistui vuonna 1943.

Enonkosken silta Enonkoskella on liuskekivistä rakennettu yksiaukkoinen kiviholvisilta. Sen on rakentanut Sylverter Redsven vuosina 1903-1904.

Haarajoen silta Joensuussa on Pohjois-Karjalan vanhimpia säilyneitä siltoja. Se on rakennettu vuonna 1926.

Halikon vanha silta Salossa on osa Suuren Rantatien muodostamaa merkittävää maantiereittiä. Nykyinen puusilta on rakennettu vuonna 1866, mutta samalla paikalla on ollut siltoja aina keskiajalta lähtien.

Harrströmin silta Korsnäsissä rakennettiin vuonna 1898. Silta tunnettiin myös nimellä Åback bro.

Heinäjoen silta Pihtiputaalla valmistui vuonna 1924. Kaksiaukkoisen kiviholvisillan rakennustyöt kestivät viisi vuotta.

Keskikosken silta Kouvolassa on rakennettu vuonna 1954. Silta on Suomen suurin teräksinen jäykistetty sauvakaarisilta.

Korian silta Kouvolassa on tehty niin sanotusta englantilaisesta keittoraudasta vuonna 1870. Maantiesillaksi se muutettiin vuonna 1920.

Lankosken kaksiaukkoinen kiviholvisilta Merikarviassa rakennettiin vuonna 1887.

Käsityöläistaitoja esittelee Eurajoen Lapijoen silta, jonka paikallinen torppari on rakentanut vuonna 1883.

Markkulan silta Kihniössä kuuluu museokohteiden harvinaiseen siltatyyppiin. Se on puinen riippuansasilta, jossa on maanvarainen perustus ja kivitäytteiset hirsiarkut. Puusilta rakennettiin vuonna 1959.

Mattilan silta Kauhavalla rakennettiin vuonna 1921. Se on kolmiaukkoinen teräsbetoninen palkkisilta, jossa myös kaiteet toimivat kantavina rakenteina. Se on tiettävästi ainoa tämän tyyppinen silta, joka on vielä yleisen liikenteen käytössä.

Haminan Mullinkosken esijännitetty teräsbetoninen palkkisilta oli valmistuttuaan vuonna 1949 ensimmäinen laatuaan Suomessa ja Pohjoismaissa. Vastaavanlaisella tekniikalla siltoja rakennettiin Yhdysvaltoihin vasta vuonna 1951.

Muntin silta Taivassalossa rakennettiin vuonna 1850. Se yhdistää Taivassalon ja Koiviston kylän.

Möykkysenjoen yksiaukkoinen kiviholvisilta Ristijärvellä valmistui vuonna 1926.

Närpes Nybro silta Närpiössä valmistui vuonna 1842, ja se on kolmiaukkoinen kiviholvisilta.

Pattijoen silta Raahessa on rakennettu vuosina 1896-1897.

Isokyrössä sijaitseva Perttilän silta on vanhin liikenteelle avoin teräksinen riippusilta Suomessa. Se on rakennettu vuosi 1909-1910, ja se on 86 metriä pitkä.

Muhoksen Ponkilan teräksinen riippusilta valmistui 1931.

Saarenputaan silta Rovaniemellä on vanhin Lapissa säilynyt teräsbetoninen holvisilta. Se valmistui vuonna 1925.

Haminassa sijaitseva Salmen silta ylittää Salmenvirran ja oli ainakin 1700-luvulla osa Suurta Rantatietä. Paikalla oli ennen puusilta, joka kuitenkin paloi, ja vuonna 1902 sen tilalle rakennettiin nykyinen kiviholvisilta.

Ylivieskan Savisilta on rakennettu vuonna 1912, ja se on Suomen toiseksi vanhin betonisilta. 1900-luvun alussa betoni oli vielä hyvin tuntematon rakennusaine, minkä vuoksi silta sai nimekseen ”savisilta”.

Tervasalmen silta Kuhmossa suunniteltiin vuonna 1906, mutta rakennettiin vasta vuonna 1935.

Tulkkilan silta Kokemäellä rakennettiin vanhan puusillan tilalle vuonna 1918.

Tönnön silta Orimattilassa on Suomen vanhin teräsbetonisilta. Se valmistui vuonna 1911.

Viherin silta Joutsassa on rakennettu vuonna 1887, ja se on puinen kaksiaukkoinen tukiansasilta.

Mäntyharjun Virransalmen silta rakennettiin vuonna 1937 vanhalle lossipaikalle.

Espoonkartanon kohdalla sijaitseva Qvarnbro lienee vanhin kivisiltamme, ja sen vieressä oleva Sågbron museosilta edustaa varhaisimpia kiviholvisiltojamme.

Tuovilan kivisilta Mustasaaressa on tiedettävästi Suomen toiseksi vanhin käytössä oleva kivisilta. Se valmistui vuonna 1781, ja on edelleen jokapäiväisessä käytössä.

Eteläkylän Isosilta Pyhäjoella on vanhin vielä käytössä oleva puusilta Suomessa. Silta valmistui vuonna 1837, ja se on 77,5 metriä pitkä. Puulustotutkimuksessa on todettu, että osa sillan puurakenteista on vielä alkuperäisiä.

Aunessilta rakennettiin Tampereen Teiskoon paikallisesta graniitista. Silta valmistui 1899 ja se on 46,5 metriä pitkä.

Viherin museosilta Joutsassa on esimerkki puurakennusperinteemme jatkuvuudesta. Kiviset maatuet ja virtapilari on rakennettu jo 1887, mutta puuosia on aina tarpeen tullen uusittu.

Kun vanha puusilta Hattulan Mierolassa poltettiin kansalaissodassa, rakennettiin uusiMierolan silta betonista vuonna 1919.

Savukosken silta on Pyhtään ja Ruotsinpyhtään rajalla. Kaarisilta on tanskalaisen Christiani & Nielsen -rakennusyrityksen tekemä ja valmistui vuonna 1928. Virran vuolauden vuoksi silta rakennettiin erikoista köysirataa käyttäen.