Yhteystiedot

Apulaisjohtaja

Siru Koski

  • etunimi.sukunimi@liikennevirasto.fi

Projektipäällikkö

Jouni Juuti

  • etunimi.sukunimi@liikennevirasto.fi

Tampereen henkilöratapihan yleissuunnitelma

Nykytila

Tampere on henkilöliikenteen vakioaikataulujärjestelmän keskeisin junanvaihtopaikka. Tämän vuoksi Tampereelle saapuu yön tunteja lukuun ottamatta useita matkustajajunia eri suunnista hieman ennen tasatuntia ja vastaavasti useita matkustajajunia lähtee eri suuntiin tasatunnin jälkeen. Tampere aseman viisi matkustajalaiturilla varustettua raidetta ovat yhtäaikaisesti käytössä useita kertoja vuorokaudessa ja joinakin tunteina kaksi matkustajajunaa joutuu käyttämään samaa raidetta.

Kapasiteettiongelmien lisäksi laitureilla olevat katokset vaativat uudistamista. Nykyisin vain reunalaiturilla ja ensimmäisellä välilaiturilla on katokset. Katokset ovat niin huonokuntoisia, että reunalaiturin katos on jo jouduttu purkamaan osittain ja sen tilalle on tehty tilapäinen katos.

Hanke

Hanke koostuu seuraavista toimenpiteistä:
• kolmas henkilöliikenteen välilaituri porras- ja hissiyhteyksineen
• henkilöliikenteen laitureiden kattaminen uusilla katoksilla
• henkilöjunien huoltoraiteiden rakentaminen Naistenlahden raiteiston alueelle
• autolastauslaiturin siirto uuteen paikkaan
• Erkkilänkadun sillan parantamien tai uusiminen
• tarvittavat raide-, turvalaite- ja sähköratamuutokset

Aikataulu

Hankkeen yleissuunnitelma on valmistunut ja hyväksymispäätös on tehty. Hankkeen jatkosta ei ole tehty vielä päätöstä.

Kustannukset

Hankkeen  kustannusarvio  on  31  M€  (MAKU  130, 2010=100)
Sivu päivitetty 30.06.2017