Rovaniemi–Kemijärvi-radan sähköistys

Valmistunut

Sähköistystyöt Rovaniemen ja Kemijärven välisellä rataosuudella valmistuivat 2014. Sähkövedon ansiosta matka-aika Kemijärvelle nopeutui noin puolella tunnilla, kun tarvetta vaihtaa veturia Rovaniemen asemalla ei enää ole. Hankkeessa rataa sähköistettiin noin 85 kilometrin matkalta.

Yhteystiedot

projektipäällikkö

Pekka Rautoja

  • 0295 34 3829
  • etunimi.sukunimi@liikennevirasto.fi

Rovaniemi–Kemijärvi-radan sähköistys

Sähköistystyöt Rovaniemen ja Kemijärven välisellä rataosuudella ovat valmistuneet ja rata on luovutettu sähkövetoisen junaliikenteen käyttöön. Ensimmäinen sähkövetoinen yöpikajuna saapui Kemijärven asemalle 11. maaliskuuta 2014.

Sähkövedon ansiosta matka-aika Kemijärvelle nopeutui noin puolella tunnilla.

Sähkövedon ansiosta matka-aika Kemijärvelle nopeutui noin puolella tunnilla, kun tarvetta vaihtaa veturia Rovaniemen asemalla ei enää ole.

Rovaniemi-Kemijärvi sähköistyshankkeessa rataa sähköistettiin noin 85 kilometrin matkalta, minkä lisäksi rakennettiin Kemijärven syöttöasema.

Projektissa keskityttiin sähköistyksen rakentamiseen ja sähköistykseen liittyviin oheistöihin, koska rataosuus oli perusparannettu ja sen turvalaitteet rakennettu 2000-luvun aikana. Oheistöihin kuuluivat ristikkosiltojen avarrukset, rakenteiden maadoitukset, ylikulkusiltojen suojaseinät ja sähköradan kaukokäyttö. Lisäksi tarpeen mukaan tehtiin pieniä muutostöitä raiteistoihin, valaistuksiin sekä vaihteenlämmityksiin.

 

Sähköistys tulee jatkumaan seuraavaksi Kemijärven raakapuuterminaalille, joka rakennetaan Stora Enson entiselle tehdasalueelle Patokankaalle. Ennen varsinaisia sähköistystöitä terminaalille vievä noin kymmenen kilometrin ratayhteys perusparannetaan. Tämänhetkisen arvion mukaan töiden on arvioitu valmistuvan kokonaisuudessaan vuoden 2015 lopussa.