Rautatieliikenteen automaatio

Rautateiden osalta Suomi on ollut monessa osatekijässä maailman johtavia maita automaation edistämisessä.

$curSection.bigImageAltText.data

Suomi on ollut mm. edelläkävijä koko henkilöliikenteen varustamisessa junien automaattisella kulunvalvontajärjestelmällä, joka valvoo automaattisesti junien nopeuksia ja tekee tarvittaessa jarrutuksen. Lisäksi ratojen varsilta on jo poistettu liikenteenohjaushenkilökunta, sillä junien kulkutiet voidaan varmistaa automaattisesti.

Tulevaisuudessa automaation avulla voidaan esimerkiksi varmistaa matkustajajunien pysäytys täsmälleen haluttuun kohtaan matkustajalaiturin viereen. Tämä parantaisi matkustajapalvelua ja lisäisi liikenteen täsmällisyyttä, kun matkustaja voisi sijoittua valmiiksi laiturilla oikealle kohdalle ja nousta sujuvammin sisään junaan. Lisäksi automaatioteknologioita hyödyntämällä voidaan paljastaa junien alkavia vikoja, ja esimerkiksi energiankulutusta voidaan vähentää oleellisesti automatisoimalla entisestään vaihdelämmitysten ja valaistuksen ohjausta.

Sivu päivitetty 04.09.2017