Hankkeen tausta
Joensuun keskustassa sijaitseva ratapiha on kunnostuksen tarpeessa. Ratapihan kiskot, pölkyt ja sepelitukikerrot ovat huonossa kunnossa, eikä ratapihan nykyinen kapasiteetti riitä kasvavalle junaliikenteelle. Henkilöjunaliikenteen Helsingistä ennustetaan kasvavan 12 junasta 14 junaan vuoteen 2035 mennessä.
Tavoitteet
- Toimiva ja helppokulkuinen ratapiha
- Raiteistomallin muutoksilla tavoitellaan joustavampaa ja kapasiteetiltaan suurempaa liikennöintiä ja parempaa palvelutasoa. Uudistettu ratapiha mahdollistaa myös toimivammat matkaketjut.
- Turvallinen ratapiha
- Uudet turvalaitteet ja rakennettava tietokoneasetinlaite parantaa ratapihan turvallisuutta.
- Ylläpidon ja liikenteen kustannuksien vähentäminen
- Junaliikenteen ja kunnossapidon kustannukset vähenevät 3,3 miljoonaa euroa vuodessa.
Sisältö
Ratapiha uudistetaan nykypäivän vaatimusten ja liikennöintitarpeen mukaiseksi. Radan rakenteet ja vaihteet uusitaan ja ratageometriaa muutetaan toimivammaksi. Raiteet sähköistetään tarvittavilta osin ja valaistusta uusitaan ja lisätään määräysten mukaisesti. Lisäksi keskitetyille vaihteille tehdään vaihteenlämmitys.
Ratapihalle tehdään kokonaan uusi asetinlaite ja se varustetaan moderneilla turvalaitteilla, opastimilla ja keskitetyillä vaihteilla. Asema tehdään paremmin palvelevaksi uusimalla laiturit esteettömyysvaatimusten mukaisesti. Tavara- ja henkilöratapihan sivuraiteiden K43-tyyppiset raiteet ja vaihteet uusitaan 54E1-tyyppiseksi. Pääraide siirretään itäreunasta länsireunaan ja uusitaan 60E1-tyyppisiksi.
Sulkulahden ratapihaa jatketaan etelään noin 250 metriä ja välittömästi Sulkulahden eteläpuolelle tehdään uusi liikenteenhoitoraide, jolta otetaan yhteys Sulkulahden ratapihalle. Joensuu Peltolan kohdalla olevat puunkuormausraiteet puretaan. Joensuu Sulkulahti ja Joensuu Peltola erotetaan toisistaan vaihdekujalla.