Hanko-Hyvinkää

Suunnitteilla

Liikennevirasto on laatinut ratasuunnitelman Hyvinkään ja Hangon välisen radan sähköistämisestä. Suunnitelma oli  kunnissa nähtävillä syksyllä 2013.  Ratasuunnitelman hallinnollinen käsittely jatkuu ja pyritään lainvoimaiseksi vuoden 2016 aikana. Rataosan varrella olevia kuntia ovat Hyvinkää, Nurmijärvi, Vihti, Lohja, Raasepori ja Hanko.

Hanko-Hyvinkää

Hanke sisältää Hyvinkää–Karjaa–Hanko-radan, Hangon satamaradan, Kirkniemen tuotantolaitoksen pistoraiteen sekä Lappohjan satamaraiteen. Sähköistettävää raidetta on yhteensä 165 km.

Nykytila

Hyvinkää–Karjaa–Hanko-rata (149 km) on yksiraiteinen sähköistämätön rata. Rataosalla Hyvinkää–Karjaa on vain tavaraliikennettä ja Karjaa-Hanko välillä myös kiskobusseilla hoidettavaa ostosopimukseen perustuvaa henkilöliikennettä. Radan tärkeimpiä kuljetuksia ovat metsäteollisuuden paperin vientikuljetukset Hangon satamaan ja Kirkniemen tuotantolaitokselta Vuosaaren satamaan, sellutoimitukset Kirkniemen tehtaalle, metallien kuljetukset Rautaruukin Hämeenlinnan tuotantolaitokselta Lappohjan tuotantolaitokselle sekä satamaan. Lisäksi rataosalla on raakapuukuljetuksia. Vuonna 2013 yhteysvälillä kuljetettiin 1,4 miljoonaa tonnia tavaraa, josta vain pieni osa oli koko rataosan kulkevaa liikennettä.

 

Hankkeen tavoitteet

Tavoitteena on parantaa rautatiekuljetusten kustannustehokkuutta ja vähentää kuljetusten aiheuttamia haitallisia päästöjä

Hanke

Hanke sisältää Hyvinkää–Karjaa–Hanko-radan, Hangon satamaradan, Kirkniemen tuotantolaitoksen pistoraiteen
sekä Lappohjan satamaraiteen. Sähköistettävää raidetta on yhteensä 165 km.

Hyvinkää–Hanko-rata on osa Euroopan laajuista rautateiden liikenneverkkoa (TEN). Se on myös osa Pohjolan Kolmiota. Jatkosähköistystyön yhteydessä on päivitetty hankkeen kannattavuuslaskelmat vastaamaan nykytilannetta  ja hankkeen H/K on 0,7.

Aikataulu

Ratasuunnitelma on valmis ja hallinnollisessa käsittelyssä. Ratasuunnitelman hyväksymispäätös odottaa Nurmijärven kunnan kaavamuutosta. Kaavamuutos on valmis 6/2016.

Hanke on selonteon suunnittelua ohjaavassa ohjelmassa 2016 -2022. Hankkeen hyötykustannus on päivitetty 03/2014 sekä 01/2015. Rakentaminen kestää 3 vuotta.

 

Kustannukset

Hankkeen kustannusarvio on 53 M€ MAKU 130(2010=100)