Hyppää sisältöön

Valtatien 1 telematiikkajärjestelmä uudistetaan välillä Turku–Muurla

Julkaistu 26.04.2017

E18 -moottoritien tieliikenteen ohjausjärjestelmä eli ns. telematiikkajärjestelmä uusitaan Turun ja Muurlan välisellä osuudella. Samassa yhteydessä peruskorjataan Isokylän tunnelin rakenteita Salossa. Työt alkavat huhtikuussa ja kestävät vuoden loppuun saakka.

Turun ja Muurlan välisen moottoritien telematiikkajärjestelmä uudistetaan tulevan kesän ja syksyn aikana. Tavoitteena on saada uusi järjestelmä käyttöön vuoden loppuun mennessä.

Nykyiset muuttuvat nopeusrajoitusmerkit ja tiedotusopasteet poistetaan käytöstä kevään aikana ja niiden tilalle asennetaan tilapäisesti kiinteät merkit. Samassa yhteydessä korjataan Isokylän tunnelin betoni- ja teräsrakenteita ja uudistetaan tunnelin turvajärjestelmät. Nykyinen tunnelin kaistaohjausjärjestelmä poistetaan käytöstä.

Vaikutukset liikenteeseen

Liikenneviraston projektipäällikkö Juha Sillanpään mukaan rakennustyöt vaikuttavat moottoritien liikenteeseen useissa kohdissa Turun ja Muurlan välisellä tieosuudella.

Isokylän tunnelissa työt alkavat 15.5. ja jatkuvat juhannukseen. Työn aikana maanantain ja torstain välillä tunnelissa on molempiin suuntiin käytössä yksi kaista. Viikonloppuisin kaikki kaistat ovat käytössä.

Elokuussa töitä tehdään vielä tunnelin yhdyskäytävissä, jolloin tunnelin vasen kaista on ajoittain suljettu. Tunnelitöiden arvioidaan valmistuvan elokuun loppuun mennessä.

Vuonna 2003 valmistuneen telematiikkajärjestelmän liikenteenohjauslaitteet, tunnelin turvalaitteet ja ohjelmistot ovat elinkaarensa päässä ja niiden uusiminen on välttämätöntä, koska järjestelmällä on merkittävä vaikutus liikenne- ja tunneliturvallisuuteen.

Työn toteuttaa yhdessä Liikennevirasto ja Varsinais-Suomen ELY-keskus. Pääurakoitsijana toimii Caverion Suomi Oy. Hankkeen kustannusarvio on 6 milj. euroa.

Lisätietoja:

Juha Sillanpää
Projektipäällikkö, Liikennevirasto
Puh. 020 637 3608
[email protected]

Matti Poutanen
Projektipäällikkö, Caverion Suomi Oy
Puh. 050 3900 413
[email protected]

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta