Tapahtumaan sisältyi myös paneelikeskustelu, jossa käsiteltiin viranomaisten roolia ja yritysten kanssa tehtävää yhteistyötä standardoinnissa. Yhteistyössä mietitty sääntely ja standardointi tarjoavat vakaan alustan, jolle rakentaa uusia palveluita ja ratkaisuja.
Paneelikeskustelun osallistujat jakoivat yhteisen käsityksen siitä, että erityisesti kaupunkialueilla siirrytään kohti jakamistaloutta. Jakamistaloudessa uudet teknologiat mahdollistavat uuden toiminnan ja murtavat vanhoja toimintamalleja. Avoimuus, yhteistyö ja palveluiden saumaton yhteistyö nähtiin keskeisenä asiana tulevaisuudessa uusien liikkumisen palveluiden kehittämisessä. Toisaalta haasteena nähtiin sääntelyn järkevöittäminen tilanteessa, jossa ei tiedetä, mitä tarpeita tulevaisuuden sovelluksilla saattaa olla.
Liikkumisen palveluiden uudet innovaatiot – Slush Ultrahack 2015
Teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slush 2015 osana järjestettiin Ultrahack hackathon 6.-8.11.2015, johon myös Liikennevirasto osallistui pääpartnerina yhdessä Trafin ja Liikenne- ja viestintäministeriön kanssa. Viikonlopun mittainen Hackathoniin kokosi yhteen sadat ohjelmistokehittäjät sekä muut ohjelmisto-alan vaikuttajat, joihin myös Liikennevirasto kuuluu avoimen datan tarjonnallaan.
Tapahtuma oli jaettu kahdeksaan eri haasterataan joista liikenteeseen ja liikkumiseen ratkaisuja löytyi erityisesti Mobility as a Service (MaaS), Smart City/Civic Tech, IoT Box ja Next Gen eComm radoilta. Ennen tapahtumaa järjestettyjen esikarsintojen jälkeen MaaS-rata nousi upeasti suosituimmaksi; yhteensä 300 kehittäjästä MaaS-rataan osallistui 47 henkeä 15:sta eri projektiryhmästä.
Slush pitch -tapahtuman 20 000 euron pääpalkinnosta kilpailemaan pääsi Butterfly Effect. Butterfly Effectissä avoimen datan, joukkoistamisen ja sosiaalisen median yhteistyöllä yhdistettiin kaupunkisuunnittelun prosessia ja tuodaan kaupunkilaisen ääni kuuluviin. MaaS-radalla voiton finaaleissa - ja lopulta Slushissa - vei Points-palvelu. Points-palvelussa käyttäjät keräävät pisteitä käyttämällä matkakorttiaan tai esimerkiksi viettämällä aikaa tietyissä paikoissa. Pisteitä voidaan käyttää maksamiseen ja etujen saamiseen yhteistyökumppaneilta. Points vei myös Rightware ja Audi special prize -palkinnot.
Toiseksi sijoittui Pickup (www.pickup.is) -palvelu, jonka avulla käyttäjä voi seurata kimppakyytinsä saapumista näppärällä toteutuksella. Käy kokeilemassa edellä olevasta linkistä, miten helppoa kaveri on löytää ja kyydin saapumista seurata! Kolmanneksi sijoittui We logistics. We logistics yhdistää joukkoistamisen logistiikkaketjuun. Ihmiset sopivat yhdessä tavaroiden kuljetuksesta. Lukuisat muutkin tiimit kehittivät palveluita joita voidaan hyödyntää liikenteessä ja liikkumisessa. Esimerkkinä mainittakoon MaaS avoin data, 6 aika ja ITS ERTICO special prize -palkinnot pokannut Patterns, joka esitteli alustaansa esimerkkinä liikennevalodatan visualisoinnista liikennesuunnittelun avuksi. Avoimen liikennevalodatan kehittäjille tarjosivat Tampereen ja Oulun kaupunki.
Yhteenvetona Slush ja Ultrahack tapahtumat tarjosivat leveän kattauksen innovatiivisia ideoita liikenteeseen ja liikkumiseen. Tulevaisuudessa Slush, Ultrahack ja vastaavat hackathon tyyppiset tapahtuvat tarjoavat liikenteen tiedolle erinomaisen esiintymiskentän.