Hyppää sisältöön

Ratahanke Seinäjoki–Oulu: Ratatyöt 2015

Julkaistu 28.05.2015

Ratatöissä vilkas vuosi käynnissä

Seinäjoki-Oulun välisellä rataosuudella rakennetaan tänä vuonna useassa eri kohteessa. Rakennustyöt kohdistuvat osuuksille Seinäjoki-Lapua ja Kokkola-Oulu. Vuoden 2015 töiden kustannusarvio on noin 155 M€. Rakennustyöt aiheuttavat valitettavasti muutoksia junaliikenteeseen. Töiden aiheuttamat liikennejärjestelyt ja junia korvaavan liikenteen aikataulut löytyvät osoitteesta www.vr.fi

Seinäjoki–Lapua

Ruha-Lapua välillä viime vuonna alkaneet uuden raiteen rakentaminen ja vanhan raiteen perusparannustyöt jatkuvat. Työt painottuvat sähkö-, turvalaite-, ja päällysrakennetöihin. Lapuan asema-alue kunnostetaan täysin rakentamalla mm. junaan nousua helpottava korkea reunalaituri sekä uusimalla laiturin valaistus, kuulutusjärjestelmä ja opasteet. Lisäksi laiturille tulee bussikatos- tyyppisiä sääsuojia ja pyöräpaikkoja.

Kaksoisraideosuus Kokkola–Ylivieska

Rakennustyöt jatkuvat Kokkola-Eskola osuudella, jossa uusi raide on otettu käyttöön ja vanhan raiteen kunnostustyöt on aloitettu. Kannuksen asema-alue kunnostetaan täysin rakentamalla mm. junaan nousua helpottava korkea reunalaituri sekä uusimalla laiturin valaistus, kuulutusjärjestelmä ja opasteet.

Eskola-Ylivieska osuudella töiden pääpaino on uuden raiteen rakentamisessa. Sievissä poistetaan Sikanevan ja Aution tasoristeykset.

Sähkö- ja turvalaitetyöt jatkuvat koko osuudella.

Ylivieska–Oulu

Ylivieska-Oulainen välillä töitä tehdään useassa kohteessa. Suurimmat työkohteet ovat Kalajoen ratasiltojen uusiminen Ylivieskassa ja Pyhäjoen ratasillan uusiminen Oulaisissa. Oulaisten ratapihan parannustyöt jatkuvat viimeistelytöillä. Lisäksi osuudelta poistetaan Korkeakallion ja Hanhiperän tasoristeykset.

Kilpua-Liminka välillä työt keskittyvät Ahonpään ja Kilpuan liikennepaikkojen rakennustöihin. Ahonpään asema-alue on viimeinen kolmesta uudesta rakennettavasta liikennepaikasta. Kilpuan ratapihaa jatketaan sekä etelään, että pohjoiseen. Lisäksi aseman pohjoispuolella alkavaa kaarretta loivennetaan.

Liminka-Oulu välillä korjataan ja uusitaan 12 siltaa ja poistetaan 6 tasoristeystä.  Alueen merkittävänä muutoksena on Kempeleen asema-alueen rakentaminen henkilöliikenteen käyttöön. Asema-alue kunnostetaan täysin rakentamalla mm. junaan nousua helpottava korkea reunalaituri sekä uusimalla laiturin valaistus, kuulutusjärjestelmä ja opasteet. Pysäköintipaikkoja asemalle tulee noin 100 autolle. Lisäksi käynnissä ovat Kempeleen ylikulkusillan ja asematien alikäytävän korjaustyöt.

Kesän liikennöinti

Kesä 2015 tulee olemaan ratatöiden osalta kiireinen. Tämä tarkoittaa myös sitä, että junaliikenteen katkoja tulee olemaan useana viikonloppuna. Mahdollisista junavuorojen perumisista tai korvaamisista linja-autoilla tiedottaa VR. www.vr.fi

Mediatapaaminen järjestetään jälleen elokuussa

Medialla on mahdollisuus tutustua hankkeen ajankohtaisiin rakennuskohteisiin mediatapaamisessa, joka järjestetään elokuun lopussa. Tilaisuudesta toimitetaan tarkempi kutsu heinäkuussa.

 

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Tommi Rosenvall, Liikennevirasto, p. 029 534 3830

 www.liikennevirasto.fi/skol ja www.facebook.com/seinajokioulu

Seinäjoki–Oulu-radan parantaminen lyhentää matka-aikoja, mahdollistaa junaliikenteen lisäämisen ja vähentää sen häiriöherkkyyttä.

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta