Hyppää sisältöön

Ratahanke Seinäjoki-Oulu: Mediainfossa käytiin hankkeen työt ja hyödyt läpi

Julkaistu 19.06.2016

Seinäjoen ja Oulun välisellä rataosuudella rakennetaan tänä vuonna useassa eri kohteessa. Rakennustyöt kohdistuvat osuuksille Ruha–Lapua, Kannus–Oulu ja Härmän liikennepaikka. Vuoden 2016 töiden kustannusarvio on noin 88 M€.

Ruhan ja Lapuan välisen kaksoisraiteen työt ovat pääosin valmistuneet ja ne ovat täysin valmiit lokakuussa 2016. Uusi kaksoisraide yhdistyy Seinäjoki–Ruha-kaksoisraiteeseen, joka on valmistunut vuonna 2012. Osuuden valmistuttua kaksoisraide ulottuu Etelä-Seinäjoelta Lapualle. Lapuan asema-alue on kunnostettu rakentamalla muun muassa junaan nousua helpottava korkea reunalaituri sekä uusimalla laiturin valaistus, kuulutusjärjestelmä ja opasteet.   

Rakennustyöt jatkuvat myös Kannuksesta Ylivieskaan.  Valmis kaksoisraideosuus ulottuu Kokkolasta Kannuksen aseman eteläpuolelle. Kaksoisraidetta on nyt avattu liikenteelle 38 kilometrin matkalta. Kokkola–Ylivieska-rataosuudella on pituutta 78 kilometriä. Kannuksen asema-alue kunnostetaan esteettömäksi ja se valmistuu juhannuksena 2016.

Junaliikenne on siirretty Kannuksen ja Sievin välillä uudelle itäiselle raiteelle ja vanhaa läntistä raidetta kunnostetaan ja se valmistuu liikenteelle syksyllä 2016. Sievin ja Ylivieskan välisellä osuudella töiden pääpaino on uuden raiteen rakentamisessa. Kunnostustöiden jälkeen valmis kaksoisraide ulottuu Kokkolasta Sieviin. Sievin ja Karhukankaan vanhat ratapihat poistuvat ja tilalle tulevat uudet raiteenvaihtopaikat.  Eskolan liikennepaikka otetaan käyttöön elokuussa 2016.

Ylivieskan ja Oulun välillä suurimmat työkohteet ovat Kalajoen ratasiltojen uusiminen Ylivieskassa ja uuden Ahonpään liikennepaikan turvalaitetyöt. Lisäksi Limingan ja Oulun välillä korjataan ja uusitaan neljä (4) siltaa.  Alueen merkittävänä muutoksena on Kempeleen asema-alueen ottaminen henkilöliikenteen käyttöön 20.6.2016 alkaen.

Hanke valmistuu vuoden 2017 loppuun mennessä. Koko Pohjanmaan ratahankkeen kustannusarvio on 880 M€.

Tiedotteen liitteenä tarkemmat kohdekohtaiset esittelyt

  • Kaksoisraide Ruha–Lapua sekä Lapuan liikennepaikka
  • Kaksoisraide Kokkola–Ylivieska
  • Kalajoen ratasillat (Ylivieska)
  • Kempeleen liikennepaikka
  • Projektipäällikkö Rosenvallin esitys

Liitteet

Seinäjoki–Oulu-radan parantaminen lyhentää matka-aikoja, mahdollistaa junaliikenteen lisäämisen ja vähentää sen häiriöherkkyyttä. www.liikennevirasto.fi/skol ja www.facebook.com/seinajokioulu

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta